Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kumpula-Natri: Erävoitto liikenteen päästöistä – parlamentti äänesti kehittyneiden biopolttoaineiden puolesta

Ajankohtaista 13:17

Miapetra Kumpula-Natri

Euroopan parlamentin energia- ja teollisuusvaliokunta äänesti tänään tiistaina uusiutuvan energian direktiivistä.

Parlamentti päätti noudattaa sosialidemokraattien linjaa – uusiutuvan energian osuuden tulee olla 35 prosenttia unionin energiankulutuksesta.

Valiokunta päätti myös, että liikenteen päästöistä 12 prosenttia pitäisi tulla uusiutuvasta energiasta. Se on EU-tasolla korkea, sillä komissio esitti uusiutuvien määräksi vain kahdeksaa prosenttia.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd) on tyytyväinen, että valiokunta päätti äänestyksen jälkeen kannattaa laajaa määritelmää edistyneille biopolttoaineille. Se tarkoittaa, että kaikki kestävästi tuotetut jätepohjaiset bioraaka-aineet hyväksytään kestäviksi biopolttoaineiksi.

Äänestyksen kohteena olleen muutosesityksen oli tehnyt Kumpula-Natri.

”Liikenteen päästöjen vähentämiseksi tarvitaan sekä sähköautoja että biopolttoaineita. On tärkeää, että kaikki kestävästi tuotettu, ei ruoaksi tai rehuksi kelpaava raaka-aine soveltuu biopolttoaineiden tuotantoon. Muuten tavoitteet jäävät haaveeksi, kun raaka-aineet eivät riitä”, Kumpula-Natri sanoo.

Suomessa on paljon edistyneiden biopolttoaineiden tuotantoa, mm. UPM:n biojalostamossa Lappeenrannassa sekä Nesteen jalostamossa Porvoossa, joten kannalla on positiivisia talous- ja työllisyysvaikutuksia myös Suomessa.

Kumpula-Natri korostaa, että nyt hyväksytyssä muotoilussa on haluttu noudattaa parlamentin ympäristövaliokunnan hyväksymiä kestävyyskriteereitä.

”Liikenteen päästöjen vähentäminen on ykköstavoite. Sähköautojen tavoitteet uhkaavat karata kauemmaksi, siksi tarvitsemme molemmat tavat vähentää päästöjä. Tärkeää on, että raaka-aineet on tuotettu kestävästi. Etukäteen hyvin suppeaksi määritelty raaka-ainepohja ei sallisi innovaatioita ja johtaisi pitkittyneeseen öljypohjaisiin polttoaineiden käyttöön”, Kumpula-Natri toteaa.

Teollisuus- ja ympäristövaliokuntien käsittelemä direktiivi etenee seuraavaksi parlamentin täysistuntoon, jossa asiaan voidaan vielä tehdä muutosesityksiä. Täysistunnon jälkeen lopullinen kanta muotoillaan parlamentin ja neuvoston trilogi-neuvotteluissa.