Kumpula-Natri: Älä heikennä itse itseäsi, Eurooppa!

Miapetra Kumpula-Natri

Euroopan komissio esitteli tänään erilaisia vaihtoehtoja EU:n tulevaisuudeksi.

– Nähdäkseni meillä on tasan yksi järkevä vaihtoehto: EU:n ja yhteistyön vahvistaminen, sanoo europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd, S&D).

– Maailmanpolitiikka on epästabiilissa tilassa, eikä Euroopan todellakaan kannata nyt ryhtyä itse heikentämään itseään.

Eurooppalaiset populistit ovat väläytelleet mahdollisuutta kaventaa eurooppalaista yhteistyötä niin, että ainoastaan sisämarkkinat jätettäisiin ja poliittinen yhteistyö karsittaisiin pois.

– Näin ei missään tapauksessa pidä tehdä – ei, vaikka pelkäisi populistien menestyvän kansallisissa vaaleissa. Jos EU:sta riisutaan politiikka, jää käteen vain rahan etu. Silloin esimerkiksi ihmisten ja ympäristön hyvinvointi, kuluttajansuoja, työntekijöiden suoja, verovälttelyn vastustaminen ja muut erittäin tärkeät asiat jäisivät pois, Kumpula-Natri jatkaa.

Kumpula-Natri toivoo, että EU-maat päättävät seurata komission ehdotuksen vaihtoehtoa, joka syventää ja laajentaa yhteistyötä entisestään. Tämä tarkoittaisi sisämarkkinan vahvistamista, talousunionin loppuunsaattamista, yhtenäisempää ulko- ja turvalisuuspolitiikkaa, budjetin uudelleenjärjestelyä sekä tehokkaampaa ja nopeampaa päätöksentekoa.