Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kumpula-Natri: Ajolupa törkeän kallis, uudistuksia tarvitaan

Ajankohtaista 10:46

Kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri (sd) ehdottaa, että ajokortin teoriaosuus sisällytettäisiin osaksi toisen asteen koulutusta.

– Ajokortin teoriaosuuden sisällyttäminen toisen asteen koulutukseen voisi vauhdittaa valmistumista. Ajokortin teoriaosuuteen osallistumisen ehdoksi voisi asettaa sen, että sitä ennen olisi oltava esimerkiksi 90 prosenttia muista opinnoista suoritettuna. Opiskelijoiden motivaatio lisääntyisi, Kumpula-Natri toteaa.

Kumpula-Natri painottaa, että teoriatunneista olisi hyötyä myös niille nuorille, jotka eivät aio ajokorttia suorittaa.

– Teoriaopetuksessa käydään läpi liikenteen perussäännöt ja ne on hyvä hallita, vaikkei auton rattiin aikoisikaan. Myös autojen seassa pyöräilevän on hyvä tuntea liikennesäännöt. Kyse on kaikkien turvallisuudesta.

Kumpula-Natrin mukaan on käsittämätöntä, että nuorten rahastaminen vapaasti hinnoitelluilla ajo-opetuksilla hyväksytään. Vuoden voimassa ollut ajokorttilain uudistus on nostanut ajokortin hintaa huomattavasti sekä autokoulussa että opetusluvalla harjoiteltaessa. Autokoulussa ajettavan ajokortin keskihinta on nyt noin 2500 euroa ja opetusluvalla keskihinta on 1300 euroa.

– Ajolupa on kuitenkin julkisen vallan vaatima asiakirja, sen hankkiminen ei voi olla näin kallista. Useissa ammateissa ajokortti on välttämättömyys ja edellytys töihin pääsylle. Ei ole itsestäänselvyys, että jokaisella perheellä olisi varaa kustantaa nuoren autokoulu. Monilapsisissa perheissä kustannukset voivat nousta täysin kohtuuttomiksi.

– Viime hallituksen säätämää uudistusta tulee nyt tarkastella kriittisesti. Voitaisiin esimerkiksi miettiä, ovatko kaikki autokoulun osaharjoitteet välttämättömiä. Nyt nuorten kukkaroita lypsetään liikenneturvallisuuden nimissä aina vain uusin keinoin, raja on hinnan myötä tullut vastaan!

Kumpula-Natri on tänään jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen hallitukselle.