Krista Kiuru vaatii Orpolta vastausta: Kannatatteko vaiko ette riittävää 0,7 hoitajamitoitusta?

SDP:n kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Krista Kiuru vaatii kokoomusta viimein kertomaan, aikooko se muiden puolueiden tavoin sitoutua 0,7 hoitajamitoitukseen vanhusten hoivassa.

Eilisessä Ylen tentissä Orpo väisteli vastausta hoitajamitoitukseen todeten useaan otteeseen haluavansa kuulla lisää asiantuntijoita aiheesta. Hän ei kuitenkaan osannut kertoa, keitä asiantuntijoita hän vielä haluaisi kuulla.

– Orpon vastaus kuulosti vastuun pakoilulta. Hoitajamitoitus ei ole uusi asia, vaan näyttöä 0,7 mitoituksen puolesta on olemassa jo toissa vaalikaudelta asti.

Kiuru muistuttaa, että Orpon ja Sipilän hallitus on jo heikentänyt vanhusten hoivaa esimerkiksi vesittämällä nykyisen, ennestään riittämättömän hoitajamitoituksen ehtoja niin, että hoitovahvuuteen on voitu laskea mukaan myös ammattihenkilöstöön kuulumattomat. Näin on sallittu säästää vanhustenhoidon kuluista koko tämän hallituskauden ajan. Lisäksi hallitus heikensi vanhuspalvelulakia esimerkiksi viemällä ikäihmisiltä oikeuden omaan vastuutyöntekijään.

– Orpon porukka on koko kauden ajanut säästöjä vanhusten hoitoon. Nyt on tilinteon hetki: jatkaako Orpo vanhusten hoivaa kurjistavalla linjalla vai onko Orpon kokoomus tulossa muiden eduskuntapuolueiden rintamaan, joka vaatii 0,7 minimihoitajamitoituksen kautta kaikkia palveluntuottajia sitoutumaan siihen, ettei ihmisten hoidosta tinkimällä voida kasvattaa terveysjättien tilipussia.