Krista Kiuru: Sarkomaalla menossa sooloesitys varhaiskasvatuksesta

Krista Kiuru

SDP:n kansanedustaja ja viime kauden opetusministeri Krista Kiuru ihmettelee kansanedustaja Sari Sarkomaan (kok.) tämänpäiväisiä puheita varhaiskasvatuksen uudistukseen liittyneistä ongelmista.

– Sarkomaa on tainnut unohtaa, että varhaiskasvatuksen siirtäminen ehjänä kokonaisuutena sosiaali- ja terveysministeriöstä opetus- ja kulttuuriministeriöön kaatui viime hallituskaudella kokoomuslaisen ministerin vastustamiseen. Minä kannatin uudistusta.

Kiuru kehottaakin Sarkomaata kääntymään omiensa puoleen, jotka ovat olleet varhaiskasvatuksen uudistamisen pahin jarru.

– Suosittelen Sarkomaata keskustelemaan aiheesta ministeri Grahn-Laasosen kanssa, joka on ollut varhaiskasvatuksen kokonaisuudistusta vastaan jo viime kaudelta alkaen. Oma myönteinen kantani asiaan on ollut selvä ja tiedossa.

Kiuru muistuttaa, että varhaiskasvatuksen uudistuksesta jäi joitakin osia pois vain ja ainoastaan kokoomuksen vastustuksen vuoksi.

– Juuri kokoomus vesitti uudistusta vaatimalla, että esimerkiksi peruskoulusta tuttu kolmiportaisen tuen käyttöönotto varhaiskasvatuksessa sekä henkilöstömitoitusten muuttaminen ja  ryhmäkokojen pienennykset jätettäisiin varhaiskasvatusuudistuksesta pois.

Nappiin ei ole mennyt muillakaan hallituspuolueilla.

– Viime kaudella yritimme saada varhaiskasvatuksesta aikaan pitkän aikavälin parlamentaarista sopua toisen vaiheen uudistuksen tekemiseksi,  mutta parlamentaarisesta työstä jättäytyivät pois keskusta ja perussuomalaiset. Näin toisen vaiheen uudistuksen loppuunsaattaminen kolmiportaisen tuen ja henkilöstö- sekä ryhmäkokomitoitusten osalta siirtyi seuraavalle hallituskaudelle

– Nyt niitetään tämän surullisen kylvön satoa nousevissa asiakasmaksuissa, romutetussa subjektiivisessa päivähoito-oikeudessa sekä kasvavissa lapsiryhmissä. Puuttuvat elementit tuovaa toisen vaiheen uudistusta ei ole tulossa. Se on todella ikävä juttu.

– Uuden varhaiskasvatuslain aikaansaamat muutokset päiväkodeissa on sen sijaan lyhyessä ajassa vesitetty kokoomuksen johdolla ja tämän hallituksen toimesta,  kun hallituksen päätökset lisäsäästöistä valtionosuuksiin alkavat vaikuttaa suurentaen ryhmäkokoja, rajaten subjektiivista päivähoito-oikeutta, ja aiheuttaen päivähoitomaksujen korotuksia.