Krista Kiuru: Kokoomus harhautti pääministeriä ammatillisen koulutuksen leikkauksissa

Krista Kiuru

Pääministeri Juha Sipilä totesi eduskunnan kyselytunnilla viime torstaina (16.3) hallituksen leikkaavan ammatillisesta koulutuksesta  190 miljoonaa euroa. SDP:n kansanedustaja Krista Kiurun mukaan väite ei pidä paikkaansa, sillä todellisuudessa hallitus on jo nyt leikannut päätöksillään ammatillisesta koulutuksesta huomattavasti enemmän.

– Kun huomioidaan kilpailukykysopimuksen leikkaukset sekä investointien takuukorotuksen poisto ja muut pienemmät erät, nousevat ammatillisen koulutuksen leikkaukset jo yli 260 miljoonaan euroon. Mikäli hallituksen uusimmat suunnitelmat lähiopetuksen vähentämisestä keväällä vielä toteutuvat, nousevat säästöt jopa yli 300 miljoonaan euroon, Kiuru toteaa.

Tapa, jolla leikkaukset toteutetaan vaarantaa nuorten tasa-arvoiset mahdollisuudet toisen asteen koulutukseen. Säästöt johtavat aloituspaikkojen ja opettajien määrän merkittävään vähenemiseen, lähiopetuksen heikkenemiseen, toimipisteiden sulkemiseen ja alueellisen eriarvoisuuden kasvuun.

– On käsittämätöntä, että keskustan johdolla tehdään päätöksiä, jotka romuttavat maaseudulla ja haja-asutusalueilla asuvien nuorten mahdollisuudet ammatilliseen koulutukseen. Kyse on ammatillisen koulutuksen keskittämisestä. Näyttääkin vahvasti siltä, että kokoomusministeri Sanni Grahn-Laasonen on harhauttanut pääministeriä ja keskustaa leikkausten todellisesta määrästä sekä uudistuksen vaikutuksista ammatilliseen koulutukseen, Kiuru sanoo.

Hallitusohjelman mukaan, mikäli toisen asteen reformeista on saatavissa myöhemmin enemmän säästöjä, kirjataan ne rakenteellisten uudistusten tavoitetasoa täyttäväksi siltä osin kuin VM:n arvion mukaan tunnistetaan vaikutuksia. Lisäksi tavoitellaan merkittävimpiä pidemmän aikavälin rakenteellisia säästöjä reformistisilla uudistuksilla.

– Hallitusohjelman kirjaus mahdollistaa uudet lisäleikkaukset ammatilliseen koulutukseen. Nämä päätökset hallitus on kuitenkin siirtänyt tarkoituksella kuntavaalien yli. Vaadin hallitukselta selkeää kantaa siihen, aikooko se leikata vielä lisää ammatillisesta koulutuksesta kehysriihen yhteydessä, Kiuru päättää.