Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Nyt on aika ottaa rohkeita askeleita kohti uuden ajan elinkeino- ja teknologiapolitiikkaa. SDP on valmistellut kasvua ja työllisyyttä tukevan strategian, jossa esitettyihin toimiin toivottavasti myös maan hallitus tarttuu. - Ympäristöteknologiassa ja kierto- ja jakamistaloudessa olisi runsaasti hyödyntämätöntä kasvupotentiaalia, samoin palvelu- ja matkailualalla. Lisäpanostukset tutkimukseen ja tuotekehitykseen ovat nyt välttämättömiä, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– Katse pitäisi nostaa pelkästä hintakilpailukyvystä vientiin ja elinkeinopuolen uudistukseen. Suomella olisi hyvät mahdollisuudet muun muassa energiatehokkuudessa, ympäristöteknologiassa ja kiertotaloudessa. Olisin odottanut puoliväliriihessä jykevämpiä linjauksia, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

SDP:n työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan demarit Tarja Filatov (pj.), Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen toivottavat kaikille hyvää vappua. Jokainen meistä on tärkeä osa Suomen menestystarinaa ja jokaiselle meistä on löydettävä oma paikka yhteiskunnasta.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

The Social Democratic Party of Finland strongly condemns the violence that erupted in the Parliament in Skopje. What took place, did not follow the basic principles of parliamentary democracy and is not an acceptable way to influence democratic processes.Sosialidemokraatit SDP

Joona Räsänenshared tweet on Twitter

Hallintarekisteri on kuin koulutusleikkaukset. Kukaan ei kuulemma niitä halua, mutta vastakkaisista lupauksista huolimatta ne silti etenee.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Hallituksen esitys uudeksi arvopaperilaiksi sisältää jälleen kerran moneen kertaan kuopatun hallintarekisterin samoine ongelmineen kuin aiempina kertoina. Sitä ei pidä hyväksyä. "Vaadimme, että lakiesitys palautetaan kiireelliseen lisävalmisteluun ja siihen lisätään selkeä sijoittajiin kohdistuvat hallintarekisteröinnin kielto myös sijoitettaessa ulkomailla liikkeeseen laskettuihin suomalaisyhtiöiden arvopapereihin. On myös varmistettava, että tiedot omistajista ja sijoituksista todella saadaan ulkomaisista arvopaperikeskuksista", kertoo Lauri Ihalainen. Klikkaa peukkua ja jaa eteenpäin, jos olet Laurin kanssa samaa mieltä!Sosialidemokraatit SDP

Krista Kiuru: Kokoomus harhautti pääministeriä ammatillisen koulutuksen leikkauksissa

Krista Kiuru

Pääministeri Juha Sipilä totesi eduskunnan kyselytunnilla viime torstaina (16.3) hallituksen leikkaavan ammatillisesta koulutuksesta  190 miljoonaa euroa. SDP:n kansanedustaja Krista Kiurun mukaan väite ei pidä paikkaansa, sillä todellisuudessa hallitus on jo nyt leikannut päätöksillään ammatillisesta koulutuksesta huomattavasti enemmän.

– Kun huomioidaan kilpailukykysopimuksen leikkaukset sekä investointien takuukorotuksen poisto ja muut pienemmät erät, nousevat ammatillisen koulutuksen leikkaukset jo yli 260 miljoonaan euroon. Mikäli hallituksen uusimmat suunnitelmat lähiopetuksen vähentämisestä keväällä vielä toteutuvat, nousevat säästöt jopa yli 300 miljoonaan euroon, Kiuru toteaa.

Tapa, jolla leikkaukset toteutetaan vaarantaa nuorten tasa-arvoiset mahdollisuudet toisen asteen koulutukseen. Säästöt johtavat aloituspaikkojen ja opettajien määrän merkittävään vähenemiseen, lähiopetuksen heikkenemiseen, toimipisteiden sulkemiseen ja alueellisen eriarvoisuuden kasvuun.

– On käsittämätöntä, että keskustan johdolla tehdään päätöksiä, jotka romuttavat maaseudulla ja haja-asutusalueilla asuvien nuorten mahdollisuudet ammatilliseen koulutukseen. Kyse on ammatillisen koulutuksen keskittämisestä. Näyttääkin vahvasti siltä, että kokoomusministeri Sanni Grahn-Laasonen on harhauttanut pääministeriä ja keskustaa leikkausten todellisesta määrästä sekä uudistuksen vaikutuksista ammatilliseen koulutukseen, Kiuru sanoo.

Hallitusohjelman mukaan, mikäli toisen asteen reformeista on saatavissa myöhemmin enemmän säästöjä, kirjataan ne rakenteellisten uudistusten tavoitetasoa täyttäväksi siltä osin kuin VM:n arvion mukaan tunnistetaan vaikutuksia. Lisäksi tavoitellaan merkittävimpiä pidemmän aikavälin rakenteellisia säästöjä reformistisilla uudistuksilla.

– Hallitusohjelman kirjaus mahdollistaa uudet lisäleikkaukset ammatilliseen koulutukseen. Nämä päätökset hallitus on kuitenkin siirtänyt tarkoituksella kuntavaalien yli. Vaadin hallitukselta selkeää kantaa siihen, aikooko se leikata vielä lisää ammatillisesta koulutuksesta kehysriihen yhteydessä, Kiuru päättää.