Krista Kiuru: Hallitus yritti sivuuttaa yhteisen parlamentaarisen tahdon, mutta hävisi äänestyksen

Krista Kiuru

SDP:n valtiovarainvastaava Krista Kiuru kertoo Facebookissa eduskunnassa tänään nähdystä poikkeuksellisesta äänestyksestä, joka johti opposition kannan voittoon veteraanien kuntoutukseen ja palveluihin käytettävästä rahasta:

”Kuten kuvasta näkyy, tästä kaikki alkoi ja päätyi siihen, että veteraanit voittivat 70-71! Eduskunnassa tehtiin todella historiaa, kun oppositio jyräsi tänään hallituksen äänestyksessä, mikä käsitteli riittävää lisärahoitusta veteraanien kuntoutukseen ja palveluihin. Näin kaikki siis tapahtui:

Tein SDP:n eduskuntaryhmän puolesta lausumaesityksen, että lisääntyneitä verotuloja käytettäisi enemmän veteraanien kuntoutukseen ja palveluihin syksyn lisätalousarviossa. Lausuma kuului näin:

”Eduskunta edellyttää, että hallitus varaa riittävät määrärahat veteraanien kuntoutukseen ja kotiin vietäviin palveluihin ja arvioi jatkossa määrärahan tason todellisen tarpeen mukaan.”

Kun viime joulukuussa hyväksyttiin tämän vuoden 2017 talousarviota, silloin kaikki ryhmät päätyivät kannattamaan seuraavaa lausumaesitystä:

”Eduskunta edellyttää, että hallitus seuraa veteraanien kuntoutukseen ja kotiin vietäviin palveluihin osoitettujen määrärahojen riittävyyttä sekä palvelujen toimivuutta ja ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin, jotta kaikilla veteraaneilla on mahdollisuus päästä heille tarkoitettujen palveluiden piiriin.”

Yhteisestä parlamentaarisesta tahdosta huolimatta hallitus esitti kuitenkin lisätalousarviossa, että veteraanien lisäpalveluihin käytettäisi vain 11,6milj. euroa ja lopulla lyhennettäisiin lainaa. Saatujen selvitysten mukaan lisätalousarvion veteraanirahat eivät siis riittäisi kaikkiin tarpeisiin. Osaa kuntien palvelutarpeista ei oltu otettu huomioon.

Pidimme itsestään selvänä, että veteraanirahojen riittävä taso turvataan. Talouskasvun lisääntyessä verotuloja oli tullut miljardilla eurolla lisää, mikä esitettiin ohjattavaksi lainanlyhennyksiin. SDP piti kohtuullisena, että talouskasvun hedelmiä olisi tullut jakaa veteraanien riittävään tukeen.

Koska hallituspuolueet eivät kuitenkaan lähteneet kannattamaan lausumaehdotusta (eikä täten enää aikaisempaakaan ryhmien yhteistä lausumaa), asia siirtyi riitaisena eduskunnan suuren salin ratkaistavaksi.

Esitin siis lausumaa riittävistä veteraanirahoista, jonka jälkeen äänestettiin. Eduskunnan äänestys päättyi historiallisesti tasapeliin, jolloin eduskunnan oli toistettava äänestys ja äänestettävä nyt äänestyslipuilla. Lopulta puhemies luki äänestystuloksen 70-71: SDP:n esitys sai kuin saikin enemmistön tuen.

Olen iloinen ja ylpeä sanoessani, että eduskunnassa todella voi vaikuttaa. Yksittäisenkin edustajan esitys voi jopa mennä läpi, vaikka alun perin hallituspuolueet vastustivatkin. Ehkä näiden dramaattisten vaiheiden jälkeen veteraanien kuntoutukseen ja palveluihin laitetaan jatkossa riittävästi rahaa. Eduskunnan 71 lippua veteraaneille on uusi alku sille, että elossa olevat veteraanimme ja heidän tarpeensa otetaan jatkossa vakavasti.”