Koulurauha onnistumisen avain

Ministeri Gustafsson on esittänyt ensi vuoden budjettiin historialliset 60 miljoonaa euroa ryhmäkokojen pienentämiseen. Lisäksi hän esitti 23 miljoonaa euroa koulujen oppimisympäristöjen haasteiden huomioimiseen erityisen valtionapurahan kautta. Tämä on hieno avaus ryhmien erilaisuuden huomioinnille.

Paras keino työrauhan ylläpitämiseksi on riittävän pienet opetusryhmät. Silloin opettajalla on aikaa jokaiselle oppijalle riittävästi ja työrauhan säilyttäminen on helpompaa. Kuitenkin perusopetuslain muutos, jossa erityistä tukea tarvitsevia oppilaita integroidaan yhä enemmän yleisopetuksen ryhmiin, on tuonut mukanaan omia erityishaasteita.

Kunnat säästöpaineiden edessä lankeavat liian usein säästämään lapsista ja koulusta. Silloin ryhmäkoot pääsevät kasvamaan ja opetuksen yhdenvertaisuus vaarantuu. Samoin tulevat helposti näkyviin työrauhan rikkovat ilmiöt.

Keväällä 2012 opetusministeri Jukka Gustafsson vastaanotti OAJ:n ja Vanhempainliiton vetoomuksen koulujen työrauhan palauttamiseksi ja opettajien keinojen lisäämiseksi työrauhan ylläpidossa. Ministeri onkin tarttunut toimeen ja valmistelee asiaa yhteistyössä opetushallituksen kanssa.

Kansanedustaja Tuula Peltonen on koonnut eduskuntaan työryhmän, jossa voidaan vapaammin pohtia mahdollisia lainsäädännön muutostarpeita ja muita keinoja työrauhan säilyttämisen hyväksi. Ilahduttavan paljon kansanedustajia yli puoluerajojen on ilmoittautunut mukaan työryhmään.