Koulunkäyntiavustajien asemaa tarkennettava

Koulunkäyntiavustajien asema erityisopetuksen toteutuksessa jää perusopetuslain muutosesityksessä hyvin hämäräksi. Heidän asemansa kouluissa on nykyäänkin usein määrittelemätön. Ammattiryhmän kelpoisuusehtoja tulee määrittää uudelleen.

Sosialidemokraattiset sivistysvaliokunnan edustajat jättivät tänään koulunkäyntiavustajien asemasta ja kelpoisuusehdoista kirjallisen kysymyksen hallitukselle.

Koulunkäyntiavustajien kelpoisuuden määrittely luo entistä paremmat edellytykset opettaja-koulunkäyntiavustajatyöparien hyvälle yhteistyölle. Se vahvistaa koulunkäyntiavustajien osaavaa ammattikuntaa ja antaa sille mahdollisuuksia kehittää työtään ja ammatillista osaamistaan perusopetuksen hyväksi.

Perusopetuslain muutosehdotuksessa koulunkäyntiavustajista puhutaan tukipalveluiden yhteydessä. Lähinnä kouluavustaminen on yhdistetty vaikeavammaisten oppilaiden tukeen ja hoivaan. Monessa kunnassa erityisopetusta on jo nyt alettu järjestää lakiluonnoksen hengessä ja tulkinnat vaihtelevat. Luonnoksessa koulunkäyntiavustajien osallisuus oppilastyöhön jää yhä epämääräiseksi.

Erityisoppilaita siirretään vastaisuudessa entistä enemmän yleisopetuksen luokkiin. Tämä muuttaa koulunkäyntiavustajien työn tarvetta ja merkitystä. Oppilashuollossa koulunkäyntiavustaja jätetään yleensä ulkopuolelle, vaikka hän tuntee oppilaan tarpeet ja arjen koulussa usein erittäin hyvin.

Koulunkäyntiavustajia on Suomessa lähes 10 000. Heistä kuitenkin vain n. 2000 tekee työtä kokopäiväisesti ja palkkataso on yhä matala.

Perusopetuksessa koulunkäyntiavustaja toimii avustajana luokkamuotoisessa opetuksessa tai hän voi toimia henkilökohtaisena avustajana. Hän auttaa oppilasta koulunkäynnissä sekä tukee ja ohjaa oppilasta kasvu- ja oppimisprosessissa. Koulunkäyntiavustaja toimii yhteistyössä opettajan kanssa.

Opetuksen lisäksi koulunkäyntiavustaja ohjaa oppilaita eri tilanteissa päivän mittaan, mm. ruokailussa, pukeutumisessa ja koulukuljetuksissa. Hän voi toimia myös koululaisten iltapäivätoiminnassa. Sosialidemokraattiset sivistysvaliokunnan edustajat kysyvät hallitukselta, onko tarkoitus käsiteltävänä olevan perusopetuslain yhteydessä määrittää koulunkäyntiavustajien asemaa ja kelpoisuusehtoja.