Koulujen eriytymiseen puututtava valtionosuus-uudistuksessa

SDP:n sivistysvaliokunnan kansanedustajat Tuula Peltonen, Pauliina Viitamies, Eeva-Johanna Eloranta ja Jukka Gustafsson vaativat tulevassa valtionosuusuudistuksessa voimakkaita toimia koulujen välisten erojen kaventamiseksi ja poistamiseksi.

Viime päivinä huomattavasti julkisuutta saanut tutkija Venla Berneliuksen väitöstutkimus Helsingin koulujen eriytymisestä sekä koulujen karttamisilmiön voimistumisesta kertoo erittäin huolestuttavasta kehityskulusta, joka ei koske vain pääkaupunkiseutua. Kun asuinalueiden ja koulujen väliset erot pääsevät repeämään liian suuriksi, seurauksena on lasten ja nuorten välinen varhainen eriarvoistuminen, koulutuksellisen tasa-arvon heikkeneminen ja sen seurauksena maailmankuulujen hyvien oppimistulosten ajautuminen vaakalaudalle.

SDP:n sivistysvaliokunnan kansanedustajat vaativat voimakkaita toimia eriytymisen estämiseksi. Viime vuonna ensimmäistä kertaa jaossa ollut erityinen valtionavustus koulutuksellisen tasa-arvon toteuttamiseen on tärkeä alku, muttei vielä yksistään riittävä. Eriarvoisuuden vähentäminen on vietävä osaksi kaikkea koulujen rahoitusta.

Tavoitteen toteuttamiseksi valmisteilla olevassa valtionosuusuudistuksessa on otettava huomioon koulutuksellinen huono-osaisuus. Valtionosuuksia jaettaessa on kuntalaisten koulutustasomittaimella mitattu koulutustaso tärkeä uusi kriteeri. Ne alueet, joilla on korostuneen paljon koulutuksellista huono-osaisuutta, on saatava voimakkaamman taloudellisen tuen piiriin. Tätä täydentämään tarvitaan opetuksen järjestäjiä koskeva velvoite estää koulujen eriytyminen.