Koskinen vaatii nopeita toimia nuorisotyöttömyyden vähentämiseksi

– Nuorten työttömyys on lisääntynyt nopeasti. Esimerkiksi Tampereella nuorisotyöttömyys on kasvanut vuodessa liki 75 prosenttia. Työttömyys uhkaa syrjäyttää osan nuoria lopullisesti työmarkkinoilta, eduskunnan varapuhemies Johannes Koskinen (sd) sanoo.

Koskinen muistuttaa viime laman opettaneen, että on helpompaa ehkäistä työttömyyttä kuin auttaa pitkään työttömänä ollut takaisin työelämään.

Varapuhemies puhui nuorisotyöttömyydestä Kangasalan sosialidemokraattisen kunnallisjärjestön 90-vuosijuhlassa 29. marraskuuta.

– Käsitys siitä, mitä aikuisuus on käytännössä, syntyy 18–25-vuotiaana. Tuossa vaiheessa selviää vastuun, vapauden ja velvollisuuksien merkitys. Nuorilla on oltava oikeus toteuttaa ja kehittää itseään opiskelun tai työn kautta.

Sosialidemokraatit ovat esittäneet tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan nuorisotyöttömyyden hoitamiseen kolmevuotista ohjelmaa. Siinä mm. lisättäisiin nuorten työharjoittelumahdollisuuksia, oppilaitosten aloituspaikkoja ja tukityöllistämistä.

Myös useat nuorisojärjestöt ovat vaatineet hallitukselta toimia nuorisotyöttömyyden hoitamiseksi.

Lisätietoja: Johannes Koskinen p. 050 5113061