Koskinen: Puolustusministerin marssi kiihtynyt Nato-laukaksi

Puolustusministeri Carl Haglundin (r.) viimeisimmät Nato-lausunnot eivät saa ymmärtämystä sosialidemokraateilta. Sdp:n puolustuspoliittisen jaoston puheenjohtaja Johannes Koskisen (sd.) mielestä puolustusministerin asemassa on varomatonta, jopa vastuutonta antaa lausuntoja, joiden mukaan Suomi on nyt lähempänä Nato-jäsenyyttä kuin koskaan ja että Venäjä olisi niin Suomen kuin Ruotsin tällaiseen tilanteeseen ajanut. – Vaikka Haglund on puhunut Rkp:n puheenjohtajana, ulospäin kannanotot raportoidaan Suomen puolustusministerin virka-asemasta annettuina.

– Turvallisuus- ja puolustuspolitiikkamme vakaus on aina ollut myös sen ehdoton vahvuus. Suomi ei ajaudu tai tule sysätyksi ohimennen kenenkään syliin tai millekään sellaiselle uralle, jolle oman, tarkkaan tehdyn arviomme mukaan emme halua lähteä. Turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon kirjaukset ovat voimassa ja toimivia. Suomelle sopii edelleen liittoutumattomuus Naton rauhankumppanuudella täydennettynä, Koskinen painottaa.

Koskinen muistuttaa, että Ruotsi linjasi vastikään viime viikolla oman turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selontekonsa. Ruotsin valinta on edelleen sotilaallinen liittoutumattomuus, oman puolustuksen vahvistaminen, aktiivinen Nato-kumppanuusyhteistyö ja sen kehittäminen.

– Rkp:sta tulleet ehdotukset Ruotsin ja Suomen yhteisestä hakeutumisesta Naton jäsenyyteen ovat vastoin molempien maiden laajalla pohjalla päättämiä tuoreita kannanottoja.

Sosialidemokraattien mielestä Suomen linjaan tarvitaan nyt yksiselitteistä selkeyttä. Tuen saa ulkoministerin ja presidentin vakauttava toimintalinja.