Koskinen: Kunnille vahva rooli perustason palveluissa

Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja, SDP:n kansanedustaja Johannes Koskinen pitää saavutettua sote-sopua myönteisenä. Koskisen mukaan ratkaisu näyttää turvaavan kansalaisten tärkeiden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen yhdenvertaisella tavalla. Koskinen katsoo että tässä on kyse ennen muuta yhteistyön voitosta.

– Näin äkkiseltään katsottuna löydetty ratkaisu vaikuttaa perustuslain raameihin osuvalta, kunhan perustason palvelujen tuottamisessa – siis terveyskeskusten, vanhusten hoivan ja muiden lähipalvelujen pyörittämisessä – kunnilla on päärooli. Palvelualueet on syytä koota luontaisista kuntien yhteistoiminta-alueista.

Koskinen luonnehtii, että kuntalaisten itsehallinnon tulee toteutua tavallaan kahta kautta: järjestämisvastuussa ison väestöpohjan sote-kuntayhtymässä sekä toisaalta peruspalvelujen tuottamisessa suoraan omassa kunnassa tai seudullisena yhteistoimintana.

Koskisen mukaan sote-sopu on suurelta osin peruspalveluministeri Huovisen ja sosiaali- ja terveysministeriön virkamieskunnan pitkällisten ponnistelujen tulos. Jatkotyö vaatii luonnollisesti huolellisuutta, jotta malli toimii käytännössä kautta maan.

– Kaikki eduskuntapuolueet ansaitsevat myös ehdottomasti suuren kiitoksen. Ennen muuta kysymys on kuitenkin asia-, ei henkilökysymyksestä. Tämän toivoisin oppositiossakin muistettavan. Laajalla rintamalla saavutettu sopu sekä parlamentaarinen jatkovalmistelu antaa uskoa mallin toimivuuteen pitkällä aikavälillä.