Koskinen kummastelee Kokoomuksen NATO-puheita

Kansanedustaja Johannes Koskinen (sd.) kummastelee Kokoomuksen uudelleen herännyttä intoa puhua voimakkaasti Suomen Natoon hakeutumisen puolesta.

– Keskiviikkona käydyn turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon lähetekeskustelun yhteydessä muutamat Kokoomuksen näkyvimmistä kansanedustajista ylistivät sotilasliiton etuja poikkeuksellisen voimakkaasti. Juuri edellispäivänä presidentti Niinistö oli korostanut kansallista yksituumaisuutta ulko- ja turvallisuuspolitiikan perusratkaisuista, mukaan lukien liittoutumattomuudesta.

Koskinen on pahoillaan siitä, että kokoomusedustajien puheet auttamatta tekivät särön yksimielisen hallituksen Nato-linjaukseen ja aiheuttivat hämmennystä kansalaisten parissa.

– Hallituksen ohjelmassa on sovittu, ettei Suomi valmistele Nato-jäsenyyden hakemista, vaan yhteistyö riittää meille. Samaan päädyttiin yli puoluerajojen selonteon valmisteluun osallistuneessa parlamentaarisessa kontaktiryhmässä. Kansalle on annettava luotettava kuva siitä, että hallituksessa on yhdessä sovittu oikea linjaus turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon ja sen mukaisesti toimitaan jatkossa.