Koskinen: Hallituksen varmistettava kielilain toteutuminen

Eduskunnan varapuhemies Johannes Koskisen mukaan hallituksen on ryhdyttävä toimiin kielilain toteutumiseksi käytännössä.
– Nykytilanteessa ruotsinkieliset saavat palvelua äidinkielellään vain sitä nimenomaan ja erikseen vaatimalla. Ruotsinkielisillä alueilla esiintyy vastaavanlaisia ongelmia suomenkielisillä.

Raseborgissa suomenruotsalaisten kansankäräjillä lauantaina puhunut Koskinen pitää kielilakia riittävänä, mutta painottaa valvonnan ja arvioinnin merkitystä.

Koskinen viittasi ruotsinkielisten sosialidemokraattien FSD:n ehdotukseen erityisen kieliasiamiehen nimeämisestä, jonka tehtävänä olisi edistää juuri kielellisten oikeuksien käytännön toimivuutta.

Varapuhemies Koskinen toimi oikeusministerinä kun nykyinen kielilaki säädettiin. Se tuli voimaan vuonna 2004.