Koskinen: Ei pakkoliitospelottelua vaan malttia kuntauudistukseen

Kansanedustaja, Hämeen maakuntahallituksen puheenjohtaja Johannes Koskisen (sd.) mukaan kuntauudistusta on valmisteltava maltilla mutta määrätietoisesti. Koskinen puhui tänään OAJ Kanta-Hämeen alueyhdistyksen vuosikokouksessa Tammelassa.

Koskinen painotti, että kuntalaisten elintärkeiden palvelujen turvaaminen ja tehokas, yhdenvertainen järjestäminen on ykkösasia tiukentuvan kuntatalouden oloissa. Samalla on kunnioitettava perustuslain takaamaa kuntalaisten itsehallintoa.

– Noin vuoden sisällä selviää monia osatekijöitä, jotka paljolti määrittävät erikokoisten kuntien tulevaisuuden vaihtoehtoja: kuntien uusi valtionosuusjärjestelmä, kuntalain uudistaminen, mitä tehtäviä kunnilta mahdollisesti puretaan, miten verotuloja tasataan, mihin päädytään sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuussa.

– Näitä tietoja tarvitaan välttämättä, ennen kuin kussakin kunnassa voidaan päättää siitä, onko eväitä jatkaa tuleville vuosikymmenille itsenäisenä kuntana vai onko kuntarajojen muuttamisen aika. Kun reunaehdot täsmentyvät vasta myöhemmin, on kuntien yhteistoimintaneuvottelut järkevää aloittaa siitä, mikä on joka tapauksessa tehtävä: laadukkaiden kuntapalvelujen tuottaminen nykyistä osuvammin ihmisten luontaisilla asiointialueilla.

– Kuntien työntekijöitä tulee kuulla uudistusprosessissa. Uusissakin organisaatioissa palvelujen toimivuus riippuu olennaisesti niiden tekijöistä.