Koskinen: Blokkipolitiikka typistää kansanvaltaa

Johannes Koskinen varoittaa Ruotsin tai Tanskan mallisesta puolueiden liittoutumisesta, joka on johtamassa kiinteisiin hallitus- ja oppositioblokkeihin.
– Se vähentää vaihtoehtoja kansanvallassa ja edellyttää tosi isoja kannatussiirtymiä vaaleissa, jotta oppositio voisi nousta hallitusvaltaan. Useampi vaihtoehtoinen hallituspohja auttaa luovempaan ja elävämpään politiikkaan kuin luutuneet liitot.

Koskinen katsoo pääministeri Vanhasen selvästi tähtäävän nykyisen hallitusblokin jatkamiseen hävittyjenkin vaalien jälkeen, jos vain hallituspuolueille jää niukkakin enemmistö eduskunnassa.

Suomessa vakiintunut hallituksen muodostamistapa kuitenkin edellyttää, että hallitusneuvottelut käydään ilman etukäteisblokkeja vaalituloksen pohjalta suurimman puolueen johdolla.
-Tästä hyvin toimineesta käytännöstä kannattaa pitää kiinni, Koskinen korostaa.

Porvarillisia blokkeja on muodostettu myös kuntatasolla. Esimerkiksi Tampereella vihreiden pönkittämä oikeistoliittoutuma harjoittaa yksioikoista saneluvaltaa jo toista kautta.
– Sosialidemokraattien on blokkien murtamiseksi vahvistettava kannatustaan ja huolehdittava yhteistyövalmiuksistaan kaikkien puolueiden kanssa.

Johannes Koskisen mielestä SDP menestyy omaleimaisella ja rohkealla politiikalla eikä sen pidä kunnallisella eikä valtakunnallisella tasolla jumiutua pysyviin liittoutumiin.
– Kehnot kunnallisvaalitulokset suurissa kaupungeissa johtuivat osaltaan siitä, että pitkällinen kokoomuksen ja demarien akseli oli hämärtänyt puolueiden linjaerot.