Koski: Vanhustenhoivaan tarvitaan laki, parempaa valvontaa sekä lisäresursseja

SDP:n ryhmäpuheenvuoron välikysymyskeskustelussa pitänyt kansanedustaja Valto Koski totesi henkilöstön, sen riittävyyden ja ammattitaitoisuuden olevan ensiarvoisen tärkeitä tekijöitä vanhustenhoivassa. Sosialidemokraatit uudistivat välikysymyskeskustelussa vaatimuksensa henkilöstön määrän lisäämisestä.

Kosken mukaan myös henkilöstön koulutusta täytyy kehittää.
– Töiden järkevällä organisoinnilla ja hyvällä johtamisella voidaan saada sitä tarpeellista lisäaikaa vanhusten kanssa vietettäväksi.

Istuvan hallituksen panos kuntapalveluiden rahoittamiseen on Kosken mielestä edelleen täysin riittämätön.
– Samaan aikaan hallitus toteuttaa mittavia veronkevennyksiä ja tekee yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluita tukevia uudistuksia. Kunnat ajetaan taloudellisesti nurkkaan ja palvelut yksityistetään, Koski kritisoi.

Hän totesi, että sosialidemokraatit eivät hyväksy julkisten palveluiden alasajoa.
– Esitämme jälleen budjettikäsittelyn yhteydessä merkittävää lisäystä kuntien valtionosuuksiin.

– Vaadimme myös omaa lakia vanhustenhuollon palveluista. Vanhustenhuollon laatusuositukset eivät kaikkialla ole tuottaneet toivottuja tuloksia, joten tarvitaan järeämpiä keinoja. Uuden lain lisäksi tarvitaan laajempaa lainsäädännön valvontaa.

Koski lisäsi, että lain lisäksi tarvitaan paljon hyvää tahtoa. Sekä valtion että kuntien pitää nyt pidättäytyä lyhytnäköisistä säästöpäätöksistä, jotka pidemmän päälle pikemminkin lisäävät menoja kuin vähentävät niitä.
– Valtionhallinnon tuottavuusohjelma pitää heti pysäyttää, jotta tärkeät julkiset palvelut voidaan turvata.

Lisätietoja: Valto Koski, p. 050 511 3054

Lue Valto Kosken pitämä SDP:n ryhmäpuhe täältä.