Korkeakoulutuksen saatavuus paranee

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän sivistysvaliokunnan jäsenet ovat tyytyväisiä, että opetusministeriön aloituspaikkaratkaisujen jälkeen korkeakoulutuksen saatavuus paranee koko maassa ja että aloituspaikkojen kohdennuksessa otettiin huomioon myös koulutuksen kokonaistarjonta eri alueilla.

– On hyvä muistaa, että ikäluokat pienenevät noin 3000 vuodessa, nyt aloituspaikkoja karsittiin 2030 paikkaa. Nuorilla tuleekin olemaan nykyistä helpompaa löytää itselleen korkeakoulupaikka.

Sivistysvaliokuntaryhmän veturi, kansanedustaja Tuula Peltonen kiittelee opetus- ja kulttuuriministeriötä tiiviistä yhteistyöstä ammattikorkeakoulujen kanssa aloituspaikkavähennysten toteuttamisessa. Aloituspaikkojen vähentämisen kokonaismäärästä vallitsi yksimielisyys ministeriön ja ammattikorkeakoulujen kesken.

–  Ammattikorkeakoulut ovat olleet hyvin yksimielisiä opetusministeriön kanssa siitä, että aloitusmäärien vähentämisen kokoluokka on aivan oikea. On luonnollista, ettei kukaan olisi halunnut vähentää omia aloituspaikkojaan. Ammattikorkeakoulujen erityisiin tarpeisiin vastaaminen nyt tehdyn yli olisikin tapahtunut ammattikorkeakoulujen yhteisen näkemyksen kustannuksella, korostaa kansanedustaja Tuula Peltonen.

Prosessi eteni hyvässä järjestyksessä ja yhteistyössä. Ministeriö teki oman esityksensä. Koulut vastasivat ministeriön palautteeseen ja asia tarkasteltiin uudelleen ammattikorkeakoulujen näkemysten pohjalta.

– Erityisen tyytyväinen voi olla, että ammattikorkeakoulujen näkemykset vaikuttivat yli 1000 aloituspaikan kohdentamiseen uudelleen suhteessa ministeriön alkuperäiseen esitykseen. Samalla pidettiin kiinni vähennysten kokoluokasta valtakunnallisesti ja eri koulutusaloilla. Kouluja ja heidän asiantuntemustaan on kuultu hyvin, painottaa Peltonen.