SDP:n Tuula Väätäinen: Suomen terveydenhuollon hoivavelan purkaminen päästään aloittamaan toden teolla SDP:n johdolla

Hallitus on tänään saanut päätökseen neuvottelut vuoden 2022 budjetista. Budjettiriihessä hallitus on sopinut, että hallitusohjelmaan kirjattu seitsemän päivän hoitotakuu perusterveydenhuollossa saatetaan voimaan tämän hallituskauden aikana. Hoitotakuu tarkoittaa, että jatkossa perusterveydenhuollossa kiireettömissä hoitoa vaativissa tapauksissa hoitoon pääsee 7 päivässä. Takuu koskee myös mielenterveyspalveluita sekä suun terveydenhuoltoa. Suun terveydenhuollossa hoitoon pääsee kolmen kuukauden sisällä, nykyisen kuuden sijasta. Hoitotakuun toteuttamista varten tehdään 50 miljoonan euron kehysvaraus vuodelle 2023. Kokonaisuudessaan rahoitusta on vuonna 2023 käytettävissä 95 miljoonaa euroa. Hoitotakuun vaatima kokonaisrahoitus ratkaistaan vuosien 2023–2026 julkisen talouden suunnitelman yhteydessä. Hoitotakuuta koskeva lainsäädäntö on määrä saattaa voimaan alkuvuodesta 2023. Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelan purkuun sekä hoitoon pääsyn nopeuttamiseen kohdistetaan EU:n elpymis- ja palautumissuunnitelman rahoituksesta 125 miljoonaa euroa.

-Korona-aikana ongelmat Suomen terveydenhuollon hoitoon pääsyssä ovat nousseet entistä enemmän esiin. Hoitoa tarvitsevat ihmiset ovat pahimmillaan voineet joutua odottamaan hoitoon pääsyä kuukausikaupalla. Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat olleet mielenterveydenpalveluja käyttävät ihmiset. Suomessa terveydenhuollonpalvelujen käyttö lisääntyy koko maassa, eikä hidastumisen merkkejä ole nähtävissä. Korona on kasvattanut suomalaisen terveydenhuollon jo ennestään valtavaa hoitovelkaa. SDP:n keskeinen tavoite on ollut varmistaa, että ihmiset pääsevät tarvitsemaansa hoitoon oikeaan aikaan ilman kuukausia kestävää jonottamista. Sanna Marinin johtama hallitus tulee tämän tavoitteen nyt toimeenpanemaan. Olen tyytyväinen, että hoitotakuu etenee ja hoivavelan purkaminen päästään nyt toden teolla aloittamaan SDP:n johdolla, sanoo Väätäinen.