Korhonen: Verotusta viedään kohti tasaveroa

SDP:n puoluesihteeri Ari Korhosen mukaan hallitus vie verotuksen painopistettä tasaveron suuntaan. Korhonen sanoo, että verotuksen painopiste muuttuu kohti tasaveroa, kun ansiotuloverotuksen pienentyminen johtaa kunnallisveron korotuksiin.

– Kuntiin on muodostunut yhden tuloveroprosentin suuruinen vaje (850 miljoonaa euroa). Vaje kurotaan umpeen korottamalla kunnallisveroja. Tapahtuu ilmiö, jossa samanaikaisesti progressiivista ansiotuloveroa lasketaan ja tasavero-tyyppistä kunnallisveroa korotetaan. Tämä puolestaan johtaa tuloerojen kasvuun, kun suurituloinen maksaa palkastaan vähemmän veroa ja pienituloinen enemmän, Korhonen sanoo.

– Jos taas veroja ei koroteta, kuntien on pakko leikata palvelut. Suomen hallitus ei jätä kuntapoliitikoille paljonkaan vaihtoehtoja, Korhonen harmittelee.

Korhosen mukaan suurena huolena on, että peruspalveluiden järjestämiseen ei tulevaisuudessa riitä enää rahaa.

– Hallituksen talouspolitiikka johtaa työttömyyden kasvuun ja leikkauksiin julkisessa taloudessa. Veropohjan murentaminen pienentää yhteiskunnan varallisuutta ja sen seurauksena julkisia kuluja on pakko leikata. Erityisesti kielteiset vaikutukset tulevat kohdistumaan terveys-, sosiaali- ja opetuspalveluihin, jotka muodostavat kuntien taloudessa suurimman menoerän, Korhonen ennustaa.

Puoluesihteeri Korhonen puhui lauantaina Turussa Varsinais-Suomen demareiden puheenjohtajatapaamisessa.