Korhonen: Veronkevennykset suuri virhe

Veronkevennykset suuri virhe SDP:n puoluesihteeri Ari Korhosen mukaan Vanhasen porvarihallituksen massiiviset veronkevennykset ovat osoittautumassa talouspoliittiseksi virheeksi.

– Massiivisista tuloveronkevennyksistä olisi pitänyt luopua, kun talouskriisin vakavuusaste havaittiin. Valtion velka uhkaa tuplaantua tulevan neljän vuoden aikana. Vähäiset elvytysvarat käytettiin nyt veronalennuksiin. Vastineeksi hallitus on valmis astumaan leikkausten ja työelämän ehtojen koventamisen tielle, Korhonen sanoo.

Korhonen korostaa, etteivät veronkevennykset auta, jos työpaikka menee alta.
– Nyt puhutaan lomautusaallosta. Seuraava vaihe on irtisanomisaalto. Todennäköinen ajankohta osunee ensi kesään. Työpaikoilla tahti kovenee ja koko ajan eletään potkujen pelossa. Työelämän laatu ei veronkevennyksillä kohene, Korhonen huomauttaa.

Korhosen mukaan kuntasektorille suunnattu elvytys tuottaisi veronalennuksia paremman lopputuloksen.
– Veronkevennyksistä osa menee säästämiseen. Kuntasektorilla raha menee varmuudella kiertoon ja työllistää. Samalla pidetään palvelut kunnossa. Eivät ihmiset veroja pelkää, jos niille saadaan vastinetta, Korhonen toteaa.

Korhonen puhui lauantaina Kuopiossa SDP:n työelämätapahtumassa.