Korhonen: Vähemmistön kanta toteutumassa vaalirahauudistuksessa

SDP:n puoluesihteeri Ari Korhonen on pettynyt hallituspuolueiden suunnitelmiin luopua vaalirahoituksen kampanjakatoista.
– Tärkein asia eli kampanjakatot on nyt jäämässä laista pois. Kampanjakatoilla olisi ollut oikeasti mahdollisuus vähentää rahan valtaa vaaleissa. Näyttää siltä, että valitettavasti vaalikampanjoiden hullut päivät jatkuvat.

Korhonen arvioi, että muut hallituspuolueet ovat joutuneet kokoomuksen jyräämiksi.
– Eniten ihmettelen vihreitä, jotka ovat jälleen myyneet kaikki periaatteensa. Kuinka kauan vihreiden äänestäjät kestävät tällaista teeskentelyä, Korhonen kysyy.

– Hallitus ja erityisesti vihreät ovat pitäneet kovaa meteliä siitä, että vaalirahoituksen uudistamisen periaatteista sovitaan parlamentaarisesti kootussa Tarastin työryhmässä, Korhonen huomauttaa.

Hänen mukaansa nyt näyttää siltä, että parlamentaarisen vähemmistön kanta voittaa, kun kaksi kampanjakattoja vastustanutta puoluetta kokoomus ja RKP ovat saamassa tahtoaan läpi.

– Vihreiden ja keskustan toiminnasta ja vaikuttavuudesta hallituksen sisällä tämä antaa todella surullisen, joskin varmaan totuudenmukaisen kuvan.

Historiallinen mahdollisuus uudistaa vaalirahoituslakia aidosti läpinäkyvämpään ja kontrolloitavampaan suuntaan on Korhosen mukaan nyt jäämässä käyttämättä.

– Hallituspuolueet eivät näemmä vieläkään ole ottaneet vaalirahaskandaalin opetuksia vakavasti.