Korhonen: Uusi vaalijärjestelmä laskee äänestysaktiivisuutta

SDP:n puoluesihteeri Ari Korhosen mukaan hallituksen esittämä uusi eduskuntavaalijärjestelmä tulee johtamaan äänestysaktiivisuuden laskuun.
– Jo nyt monilla on tunne, ettei äänestämällä voi vaikuttaa. Mitä tapahtuu, kun äänestäjä huomaa, että hänen antamansa ääni siirtyy toisen vaalipiirin ehdokkaalle?

Uudessa eduskuntavaalijärjestelmässä esimerkiksi Pohjois-Karjalassa annettu ääni voi siirtyä auttamaan Helsinkiläistä kansanedustajaa läpimenoon.
Korhosen mukaan SDP:n esittämä vaalipiirien yhdistäminen olisi selkeämpi vaihtoehto.
– Tavoite äänikynnyksen tasoittumisesta voidaan saavuttaa myös vaalipiirejä yhdistämällä. Äänestäjä saa entiseen tapaan valita ehdokkaan, jolle ääni annetaan. Sitä ei pidä siirtää äänestyksen jälkeen kenenkään toisen ehdokkaan ääneksi, niin kuin hallitus nyt haluaa tehdä.

Korhonen ihmettelee erityisesti hallituspuolue Vihreiden intoa vaaliuudistuksessa.
– Oikeusministeri Brax esittelee nyt vaalijärjestelmän, jolla hänen oman puolueensa ensimmäiset kansanedustajat vuonna 1983 eivät olisi päässeet läpi.

Ari Korhosen mielestä ennen vaalijärjestelmäuudistusta pitäisi käydä eri kansalaisfoorumeilla avointa keskustelua ja tiedottaa näyttävästi.
– SDP haluaa, että kansalaisille kerrotaan vielä ennen eduskuntakäsittelyä seikkaperäisesti ja esimerkein, miten uusi malli tulee toimimaan ja miten ääniä siirrellään. Kansalaisilta tulisi kerätä myös palautetta ennen lopullista ratkaisua. Nyt on suuri vaara, että ihmiset hämmästelevät uutta vaalitapaa ja jättävät jopa äänestämättä epätietoisina, missä heidän äänensä vaikuttaa.

Korhosen mukaan myös uudistuksia äänestysaktiivisuuden lisäämiseksi tulee jatkaa.
– SDP on esittänyt ennakkoäänestyksen ja varsinaisen vaalipäivän yhdistämistä, internetissä tapahtuvan sähköisen äänestämisen kokeilua, vaalien yhdistämisen selvittämistä sekä politiikan tuomista voimakkaammin takaisin kansalaiskasvatukseen ja kouluopetukseen.