Korhonen: SDP puolustaa palkansaajan oikeuksia

SDP:n puoluesihteeri Ari Korhonen tyrmää EK:n Lasse Laatusen perjantaina Lapin Kansassa esittämät väitteet poliittisista lakoista.
– Ammattiyhdistysliike toimii omalla tontillaan ja päättää itsenäisesti mahdollisista työtaistelutoimistaan. Siinä Laatunen osuu oikeaan, että SDP puolustaa palkansaajien oikeuksia. SDP on työväenpuolue.

Korhonen ihmettelee Laatusen esitystä ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistamisesta.
– Myös yrittäjäjärjestöjen ja maatalousjärjestöjen jäsenmaksut ovat verovähennysoikeudellisia. Liike-elämän porvaripuolueille maksamat vaalituet ovat verovähennysoikeudellisia liiketoiminnan kuluja. Jos työnantajapuolen, säätiöiden ja yritysten verovähennysoikeudelliset tuet porvaripuolueille niputetaan yhteen, niin puhutaan paljon suuremmasta tuesta kuin palkansaajaliikkeen tuki vasemmistopuolueille.

– Kaiken kukkuraksi ministerit Jyrki Katainen (kok.) ja Paula Lehtomäki (kesk.) ottivat vastaan vaalirahaa veroparatiisiin rekisteröidyltä yritykseltä edellisissä eduskuntavaaleissa. Jos johonkin asiaan vaalirahoituskeskustelussa pitää puuttua, niin tähän, Korhonen sanoo.

Korhosen mukaan SDP on aidosti huolissaan kuntatalouden tilanteesta ja hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuudesta.
– Porvarihallitus on valinnut palveluiden sijasta veronalennukset. Laskun maksavat lopulta kuntalaiset heikentyneinä palveluina. Ei porvareiden kuntapolitiikassa ole kysymys mistään edistyksellisestä talouspolitiikasta, jota sosialidemokraatit jarruttavat, kuten Laatunen antaa ymmärtää. Porvareiden pyrkimyksenä on palveluiden yksityistäminen ja kuntien omaisuuden huutokauppaaminen liike-elämälle. Lama antaa tälle ideologiselle pyrkimykselle perustelun.

– Oikeilla päätöksillä voimme myös laman aika turvata palvelut ja sosiaaliturvan kaikille suomalaisille. Hyvinvointiyhteiskunta on sosialidemokraateille ideologinen kysymys. Sen puolesta olemme valmiit taistelemaan, Korhonen sanoo.