Korhonen: Hyvinvointi-Suomi tarvitsee palkansaajajärjestöjä

SDP:n puoluesihteeri Ari Korhosen mukaan vaikeiden taloudellisten aikojen tullessa Suomi tarvitsee palkansaajajärjestöjä.

– Ammattiliitot ovat aina olleet Suomessa keskeinen osa pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Kolmikantayhteistyöllä Suomi on pidetty maana, jossa on yhtä aikaa korkea sosiaaliturva, hyvät palvelut ja korkea työllisyys.

– Pääministeri Vanhasen vakuutteluista huolimatta porvarihallitus on yksipuolisella eläkeiän nostoratkaisullaan vaarantanut tämän historiallisen yhteistyön. Hallitus laittaa työntekijät maksamaan yltiöpäiset veronalennukset ja lamavelan. Hallituksen ratkaisu synnyttää todennäköisemmin pahan juopan suomalaiseen sopimiskulttuuriin, Korhonen sanoo.

Korhosen mukaan nyt on tärkeää, että mahdollisimman moni palkansaaja liittyy ammattiliittoihin, niin työntekijät, toimihenkilöt kuin akateemisetkin.
– Yksityiset työttömyyskassat eivät aja työntekijän etua kun porvarihallitus muuttaa työelämän pelisääntöjä. Suomalaiseen työelämään saatetaan nyt talouden varjolla kohdistaa niin rajuja leikkauksia, että palkansaajien on aktivoiduttava. Liittojen voima syntyy niihin kuuluvista ihmisistä.

– Kolmikannan romuttaminen on osa niiden ratkaisujen sarjaa, joilla hyvinvointiyhteiskuntaa talutetaan saattohoitoon. Kuntapalveluiden rahoituspohja on vaihtunut veronalennuksiksi ja nyt alkoi työelämän pelisääntöjen yksipuolinen uudelleenkirjoitus.
Korhosen mukaan SDP tukee palkansaajajärjestöjen, SAK:n, STTK:n ja Akavan tavoitteita eläkeasiassa. Korhonen puhui lauantaina Satakunnan demareiden seminaarissa.