Korhonen: Hallitusohjelma on pikaisesti päivitettävä

SDP:n puoluesihteeri Ari Korhonen on tyytyväinen ympäristöministeri Paula Lehtomäen arvioon, että hallituksen ohjelma kaipaa päivittämistä.
– Vihdoinkin joku hallituksen ministereistä myöntää sen tosiasian, että hallitus on ollut koko taantuman ajan ohjelmansa vanki.

– SDP on vaatinut hallitukselta talous- ja työllisyyspolitiikan tarkistamista jo kesästä 2008 asti. Taloustilanne on muuttunut dramaattisesti, mutta hallitus on pysynyt kuoressaan ja pitänyt kiinni täysin toisenlaisessa taloudellisessa tilanteessa päättämistään veronalennuksistaan. Hallitukselta on puuttunut herkkyys reagoida muuttuneisiin olosuhteisiin. Se ei ole ajoissa päivittänyt kehyksiään vastaamaan todellisuutta.

Korhosen mukaan hallitusohjelman päivittämisen yhteydessä hallituksella on viimeinen mahdollisuus vastata rajuna jatkuvaan työttömyyden kasvuun.
– Nyt työllisyyden vahvistamiseen on satsattava kunnolla. Suomi tarvitsee julkisia investointeja, kuntien tukemista taantumasta selviämiseen ja aktiivista työvoimapolitiikkaa työttömien auttamiseksi.

– Vaikka hallitusohjelman päivittäminen on välttämätöntä, ei siitä saa muodostua keskustalaista teatteria, jolla tehtyjä virheitä yritetään peitellä kansalaisilta eduskuntavaalien lähestyessä. Lehtomäen ajatus siitä, että Matti Vanhanen jatkaisi pääministerinä ja joku muu puolueen puheenjohtajana, viittaa yhtälailla poliittiseen peliin. Myös keskustan uuden puheenjohtajan on kannettava vastuu keskustan politiikasta kuluneella hallituskaudella.