Korhonen: Hallitus epäonnistunut täydellisesti elvytyksessä

SDP:n puoluesihteeri Ari Korhosen mukaan kuntien veronkorotukset osoittavat hallituksen elvytyspolitiikan täydellisen epäonnistumisen.

– 3,2 miljoonan suomalaisen kuntavero nousee. Samalla valtion veronalennusten vaikutus heikkenee. Kokonaisuudessaan elvytysvaikutus alkaa olla aika lähellä nollaa. Lisäksi verotuksen painopiste siirtyy yhä lähemmäs tasaveroa, Korhonen toteaa.

– Kuntien veronkorotuksille on olemassa painavat perusteet. Kyllä valtiovarainministerin olisi pitänyt nähdä tämä kehitys etukäteen. Jos kunnat olisivat saaneet enemmän valtionosuuksia, verot eivät nousisi, eikä investointeja supistettaisi.

Korhosen mukaan kuntainvestointien työllisyysvaikutus tyrehtyy ensi vuonna.
– Kaksi kolmasosaa kaikista julkisista investoinneista on kuntien toteuttamia. Investointihanoja suljetaan nyt kunnissa, koska menokehitys on pakko hallita. Hallitus voisi hetkessä antaa moninkertaisen piristyruiskeen rakennusalalle lisäämällä kuntien investointeihin varattuja määrärahoja.

Kuntaliiton ennusteen mukaan kuntien verotulot laskevat kokonaisuudessaan korotuksista huolimatta. Korhosen mukaan tämä synkentää entisestään kuntien taloustilannetta. Korhonen ennustaa, että muutamassa vuodessa keskimääräinen kunnallisveroprosentti on noussut kokonaisen prosenttiyksikön.

– Hallitus ajaa tällä politiikalla julkiset palvelut alas ja myös tiedostaa sen. Kysymys ei ole vahingosta, vaan ideologisesta pyrkimyksestä purkaa hyvinvointivaltio markkinoiden hyväksi. Tilalle muodostuu kilpailuun ja rahan valtaan perustuva etuoikeutettujen yhteiskunta, jossa tulotaso ratkaisee pärjäämisen.

Korhonen puhui lauantaina 21.11. Kymen sosialidemokraattien piirikokouksessa Lappeenrannassa.