Korhonen: Hallituksen sisäiset ristiriidat heijastuvat toimintakykyyn

SDP:n puoluesihteeri Ari Korhosen mukaan Vanhasen hallituksen sisäiset jännitteet vaikuttavat sen toimintakykyyn.

– Erityisesti Keskustan sisällä on ristiriita poliittisesti linjasta. Mennäkö perinne-Pekkarisen ja vai city-Vanhasen linjoilla, Korhonen toteaa.

Korhosen mukaan viimeisin kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n raportti osoittaa, ettei Matti Vanhasen hallituksen elvytyspolitiikka ole toiminut. IMF:n mukaan taantuma on kohdellut Suomea selvästi tylymmin kuin muita euromaita, vaikka kasvulukujen valossa Suomi oli ennen maailmanlaajuista finanssi- ja talouskriisiä yksi euroalueen parhaista talousmaista.

– Tämä jos mikä osoittaa Suomen hallituksen toimien tehottomuuden. Hallitus on luottanut liikaa veronalennuksiin. Kuvaavaa on, että hallitus päätti 1,8 miljardin veronalennuksista syksyllä 2008, kun kasvuennusteet kuluvalle vuodelle olivat 1,8 %. Vaikka kasvuennuste on alentunut -5 prosenttiin, veronalennuslinja ei ole muuttunut, Korhonen huomauttaa.

Korhosen muistuttaa, että kansainvälinen valuuttarahasto IMF suosittelee voimakkaita elvytystoimia lääkkeeksi maailmanlaajuiseen talouskriisiin.

– Julkinen elvytys on IMF:n tuoreen tutkimuksen mukaan erityisen tehokasta nykyisen kaltaisessa taantumassa. Rahapolitiikalla ei IMF:n mukaan pysty vaikuttamaan talouteen yhtä tehokkaasti kuin normaalissa laskusuhdanteessa, Korhonen sanoo.

Korhosen mukaan julkisen sektorin elvyttäminen, työllisyyspainotteiset investoinnit sekä panostukset työvoimapolitiikkaan olisivat nyt enemmän kuin tarpeen.

– Eletään viimeisiä hetkiä, kun näitä ratkaisuja pitäisi tehdä, Korhonen huomauttaa. SDP:n puoluesihteeri Ari Korhonen puhui Uudenmaan sosialidemokraattien piirikokouksessa lauantaina.