Korhonen: Elvytyksen painopiste työllisyyden tukemiseen

SDP:n puoluesihteeri Ari Korhonen vaatii hallitukselta mittavampia työllisyyspanoksia.

– Työllisyysennusteet ovat synkentyneet koko ajan. Hallituksen veroelvytys ei selvästikään toimi, rahat menevät säästöön, Korhonen manaa.

Korhonen muistuttaa, että Matti Vanhasen porvarihallitus teki veronalennuspäätökset elokuussa 2008, kun kasvuennuste oli 1,8 %. – Vaikka kasvuennuste on pudonnut – 5 %:iin, hallitus ei ole muuttanut verolinjaansa.

Korhosen mukaan nyt on viimeinen hetki tehdä torjuntatoimenpiteet työttömyyden räjähdysmäistä kasvua vastaan. – Yritysten osalta on varauduttava kesään. Lomakausi ja lomarahojen maksuaika tulevat aiheuttamaan yrityksissä likviditeettiongelmia. Yrityslainoja ja takauksia täytyy olla tuolloin saatavilla.

– Kunnat ovat alkaneet supistaa investointejaan, koska talous on menossa pahasti kuralle. Tämä lisää työttömyysriskiä entisestään. Käytännössä Vanhasen porvarihallitus pakottaa kunnat leikkaamaan ja hallituksen velkamiljardit uppoavat veronalennuksiin, Korhonen sanoo.

Korhosen mukaan niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla joudutaan nyt sietämään vaikeita aikoja, mutta oikeilla toimenpiteillä olisi kuitenkin mahdollista helpottaa laman yli selviämistä ja nopeuttaa elpymistä.

– Käytettävissä olevat yhteiskunnan varat pitää suunnata julkisen sektorin elvytykseen ja investointeihin sekä työllisyyttä tukeviin yrityslainoihin ja takauksiin. Hallitus seisoo kuin ö aapisessa, eikä ole valmis muuttamaan vääriä talouslinjauksiaan vaikka kaikki mittarit näyttävät toiseen suuntaan. Tulevat sukupolvet joutuvat maksamaan vielä kovan hinnan tällaisesta politiikasta, Korhonen sanoo.

Puoluesihteeri Ari Korhonen puhui lauantaina Päijät-Hämeen sosialidemokraattien kuntapäivillä.