Kokoomuskaksikko palkansaajien kimpussa

SDP:n puoluesihteeri Reijo Paananen ihmettelee kokoomuskansanedustajien halua heikentää palkansaajien asemaa tässä tiukassa taloustilanteessa.

– Kansanedustajat Kataja ja Männistö kaivoivat jälleen naftaliinista kokoomuksen pitkäaikaisen tavoitteen poistaa jäsenmaksujen verovähennysoikeus. Tämä tarkoittaisi palkkaverotuksen kiristymistä, mikä ei tässä taloustilanteessa ole järkevää, sanoo Paananen.

– Verovähennysoikeus on ollut merkittävä tekijä niin työntekijöille kuin työnantajille kattavan työmarkkinatoiminnan rakentamisessa. Sosialidemokraatit haluavat jatkossakin mieluummin järjestäytyneet työmarkkinat kuin työnantajan saneluun perustuvan joustoyhteiskunnan.

– On hyvä, että kokoomuksen todellinen karva tulee vihdoin esiin, kun eurovaalit juuri käynnistyivät. Oikeistovoimat yrittävät ujuttaa samaa saneluvaltaa parhaillaan myös Euroopan unioniin. Tätä kutsutaan sääntelyn purkamiseksi, eli mm. työaika- ja työsuojelunormien alasajamiseksi. Se toki auttaisi bisnestä, muttei ole se Eurooppa, jota demarit haluavat rakentaa.