Kokoomus on asuntopolitiikan Ei-Ei-Puolue

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtman ihmettelee kokoomuksen nihkeää asennetta asuntotuotannon vauhdittamiseen.  Ei-Ei-Puolue Kokoomuksen ainoa esitys on vapauttaa säätelyä lisää. He haikailevat välimallin perään, joka on osoittautunut tavallisen vuokranmaksajan kannalta todella kalliiksi.

Kokoomuksen vapaa markkinatalous ei näytä ratkaisevan pääkaupunkiseudulla asuvien keski- ja pienituloisten riivaavaa asuntopulaa.  Alueen kohtuuhintainen asuntotuotanto laahaa pahasti jäljessä.

– Vapaat markkinat eivät pysty tuottamaan kohtuuhintaisia asuntoja ihmisille, vaan tarvitaan järeämpiä keinoja.  Asuntoministeri Krista Kiuru on ansiokkaasti esittänyt erilaisia keinoja kohtuuhintaisen asuntotuotannon vauhdittamiseksi ja että yhteiskunta ottaisi enemmän vastuuta kohtuuhintaisten asuntojen tuottamisesta kuntien toimijoiden lisäksi, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtman.

Kuntien vuokrataloyhtiöiden lisäksi tarvitaan muitakin toimijoita. Jos nykyiset toimijat eivät suostu rakentamaan, on haettava uusia toimijoita. Yksi vaihtoehto uudeksi toimijaksi voisi olla valtion omistama yhtiö, Kruunuasunnot Oy, jolla olisi valmis organisaatio käynnistää nopealla aikataululla rakentaminen, jos valtio omistajana on siihen valmis.

Lindtman ihmettelee kokoomuksen Ei-ei-linjaa kohtuullisen asuntotuotannon vauhdittamiseksi.

Sen sijaan, että etsisimme yhdessä keinoja, Kokoomus keskittyy ampumaan alas kaikki muiden uudet keinot kohtuuhintaisen asuntotuotannon edistämiseksi.

Kokoomus paljastaa todellisen luonteensa: se on kiinnostunut tukemaan vain sellaisia ratkaisuja, joissa hyödyn korjaavat sijoittajat, omistajat ja rakennusteollisuus. SDP:n asuntopolitiikan keskiössä ovat asukkaat.

– Toivon, että Kokoomus nousisi poteroistaan eikä ei torppaisi suoralta kädeltä uusia esityksiä omista ideologisista syistään, vaan hallituksessa voitaisiin löytää ratkaisuja yli ideologisten raja-aitoja.