Koko oppositio mukana liikennevälikysymyksessä

Oppositio jättää yhteisen välikysymyksen liikennepolitiikasta. Välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja on SDP:n Katja Taimela. Kyseessä on ensimmäinen kerta tällä vaalikaudella, kun koko oppositio on mukana välikysymyksessä.

Välikysymyksessä vaaditaan vastausta siihen, miten hallitus varmistaa kansalaisten yhdenvertaisuuden ja asianmukaiset julkiset liikenneyhteydet koko maassa. Lisäksi oppositiopuolueet haluavat tietää, miten maakuntien elinvoimaisuudesta pidetään huolta ja millä tavalla lakkautettavien junavuorojen liikenne aiotaan korvata.

”Hallituksen leikkausten tuloksena junaliikenne loppuu maaliskuussa 2016 usealla rataosuudella kokonaan ja vähenee muualla. Tämä on synnyttänyt suurta vastustusta lakkautettujen reittien matkustajissa sekä herättänyt huolen vaikutuksista maakuntien talouteen ja elinvoimaisuuteen”, välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Katja Taimela sanoo.

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman on tyytyväinen, että kaikki oppositiopuolueet ovat mukana välikysymyksessä.

”Tämä asia on koko Suomen kannalta todella tärkeä. Julkinen liikenne on suomalaisen liikennejärjestelmän keskeinen osa ja liikennejärjestelmämme on myös tärkeä kansallinen kilpailukykytekijä. Tämän hallitus tuntuu unohtaneen. SDP on aiemmin syksyllä ehdottanut, että hallitus pelastaisi ihmisille tärkeän junaliikenteen perumalla osan autoveron alentamisesta. Samaa ehdotetaan myös välikysymyksessä”, Lindtman sanoo.