Kiuru: Väkivallan keinoin sananvapauteen puuttuminen tuomittavaa

Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru tuomitsee sananvapauteen puuttumisen väkivallan keinoin. Kiuru viittaa Jyväskylässä sattuneeseen puukotustapaukseen, jota hän pitää valitettavana ja suomalaiselle yhteiskunnalle vieraana.

Kiuru painottaa, että sananvapaudesta on pidettävä kiinni niin fyysisessä maailmassa kuin myös virtuaalisesti sähköisissä viestintävälineissä.

– Näin myös silloin, kun sananvapauden nimissä esitetään näkemyksiä, joista itse olisimme eri mieltä, Kiuru sanoo.

Kiurun mukaan median moniarvoisuus takaa sen, että kansalaiset voivat vapaasti valita, mistä lähteistä he ottavat vastaan informaatiota. Tällöin mediaa ei voida käyttää propagandan välineenä.

– On kohtuutonta ajatella, että väkivallan uhkan annettaisiin rajoittaa ihmisten mahdollisuutta ilmaista mielipiteitä ja käyttää kokoontumisvapauttaan. Minusta meidän tulee suhtautua vakavasti ja reagoida nopeasti, jos huomataan, että Jyväskylän tapauksen kaltaiset väkivaltaiset tapahtumat yhteiskunnassamme lisääntyvät, Kiuru korostaa.