Kiuru vaatii hallitukselta vastausta kehysriihen siirrolle – ”Mitä hallitus salailee?”

Krista Kiuru

SDP:n valtiovarainvaliokunnan vastaava ja kansanedustaja Krista Kiuru vaatii hallitukselta selitystä, miksi se on siirtänyt niin sanonut puoliväliriihensä huhtikuun loppuun.

– Hallitus on päättänyt siirtää puolivälitarkastelun kuukaudella yli kuntavaalien, vaikka normaalin aikataulun mukaan sen pitäisi olla maaliskuun lopussa. Mitä leikkauksia Sipilä, Soini ja Orpo salailevat äänestäjiltä ennen kuntavaaleja? Tähän vaaditaan vastaus nopeasti, Kiuru sanoo.

Kiuru kysyi asiaa myös tänään eduskunnassa käydyssä budjetin palautekeskustelussa.

– Yksikään hallituksen johtavista ministereistä ei vastannut kysymykseen. Näyttää siltä, että hallituksen pakka on tällä hetkellä sekaisin. Tällainen temppuilu on kuitenkin läpinäkyvää ja äänestäjät ymmärtävät, mistä on kyse. Ihmettelen myös sitä, että hallituksen ministerit hävisivät istunnosta, vaikka kyseessä oli budjettimietinnön esittely. Sen jälkeen oli mahdotonta saada vastauksia.

Kiuru huomauttaa, että hallituksen työllisyystavoite on karkaamassa käsistä. Se tarkoittaa lisäleikkauksia.

– Valtiovarainministeri Orpo on puhunut jopa kahden miljardin euron lisäleikkauksista. Pääministeri Sipilä kuitenkin väittää, ettei leikkauksia tule. Kumman puheita suomalaisten pitäisi uskoa?