Kiuru: Suomen ICT-menestykselle lisää vauhtia

Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru iloitsee Suomen sijoituksesta Maailman talousfoorumin ja ranskalaisen Insead -yliopiston toteuttamassa laajassa tutkimuksessa koskien IT-osaamista. Tutkimuksen mukaan Suomi on maailman paras IT-maa, ohittaen tänä vuonna entisen ykkösen Ruotsin.

– Tulos osoittaa, että alalla on tehty hyviä ja oikeita ratkaisuja jo pitkään. Hallituksen voimakas tahto panostaa IT-osaamiseen alkaa nyt tuottaa tulosta. Tähtäämme suunnitelmallisesti digitaalisten palveluiden kärkimaaksi maailmassa, eikä tavoite suinkaan ole saavuttamattomissa.

Kiuru korostaa, että hyvien tulosten tulee kannustaa yhä nopeampaan uusien toimintatapojen käyttöönottoon sekä kehittämiseen. Hän toivoo, että Suomessa keskitytään entistä enemmän toimivien ja käytännöllisten digitaalisten palveluiden rakentamiseen. Tätä kautta luomme uutta kasvua ja työllisyyttä. Hallituksen linjaukset mm. julkisten tietovarantojen avaamisesta ovat tärkeitä kasvun siemeniä.

ICT-alan kehittymiseen vaikuttaa huomattavasti myös liikenne- ja viestintäministeriössä valmistelussa oleva, hiljattain lausunnoille lähtenyt tietoyhteiskuntakaari. Kaaren lukuisiin esityksiin kuuluvat mm. kuluttajansuojan vahvistaminen mobiiliostoksissa.

– Pidän erittäin tärkeänä, että kuluttajia kannustetaan siirtymään sähköisten palveluiden käyttäjiksi. Tämä luo markkinoita ja kannustaa yrityksiä kehittämään uutta. Avainasemassa on turvallisuuden kokemus ja kuluttajien kokema luottamus. Kun luotto lisääntyy, kasvaa halukkuus käyttää palveluita ja sitä kautta uusia mahdollisuuksia myös liiketoiminnalle.

Kiuru puhui aiheesta lauantaina 13.4. Varsinais-Suomen sosialidemokraattien piirikokouksessa Uudessakaupungissa.