Kiuru: Sipilän Keskusta sanoo yhtä, mutta tekee toista

Krista Kiuru

SDP:n kansanedustaja, liikenneministeriössä toiminut entinen viestintäministeri Krista Kiuru ihmettelee Sipilän hallituksen liikennepoliittisia linjauksia. Kiurun mukaan teiden, rautateiden ja vesiväylien yhtiöittäminen tarkoittaisi sitä, että liikenneyhteydet maakunnissa vaarantuisivat. Kiurun mukaan Sipilän Keskusta puhuu keskittämistä vastaan, mutta todellisuudessa Sipilä tukee ministeri Bernerin keskittämispolitiikkaa.

– Sipilän Keskusta sanoo yhtä, mutta tekee toista. Pääministeri Sipilä on ilmoittanut tukevansa liikenneministeri Bernerin keskittämispolitiikkaa. Nyt kysymys kuuluukin: Onko pääministeri Sipilällä Keskustan puoluevaltuuston tuki?

– Mikään puolue ei puhunut ennen vaaleja, että Suomen tiet, rautatiet ja vesiväylät yhtiöitetään. Kuka tämän idean on keksinyt? Eniten tässä ihmetyttää se, että aluepolitiikasta tunnettu Keskusta ajaa pääministeri Sipilän ja liikenneministeri Bernerin johdolla muutoksia, joilla vaarannetaan maakuntien liikenneyhteydet.

Kiuru muistuttaa, että kyseessä ei ole ensimmäinen kerta tällä hallituskaudella, kun Keskusta ajaa maakunnille tuhoisaa liikennepolitiikkaa.

– Viime syksynä liikenneministeri Berner törttöili junaliikenteen kanssa. Se oli valtava isku maakunnille. Nyt maakuntien liikenneyhteyksiä heikennetään entisestään ja asialla on jälleen keskustalaiset ministerit.

Kiurun mukaan hallitus vie Suomea väärään suuntaan.

– Sipilän hallitus on kuin väärällä kaistalla ajava auto. Politiikan suunta on totaalisen väärä. Mistä tämä yhtiöittämisvimma oikein tulee?