Kiuru: Miksi taas uutta säästöä ammatilliseen koulutukseen?

Krista Kiuru

SDP:n kansanedustaja, entinen opetusministeri Krista Kiuru laskee hallituksen tekemien ammatillisen koulutuksen leikkausten nousevan yllättäen Orpon budjettiehdotuksessa jopa 225 miljoonaan aiemmin puhutun 190 miljoonan sijaan.

– Säästöjä tulee ensi vuoden budjetissa jo tiedossa olevat hallitusohjelman mukaiset 190 miljoonaa euroa, mutta ennakkotiedoista poiketen kokonaissäästöt näyttävätkin nousevan yhteensä peräti 225 miljoonaan ministeri Orpon esityksessä siksi, että kustannusjaon tarkistuksen myötä määrärahoista vähennetään 20 miljoonaa ja kilpailukykysopimuksen tuomaa etua, noin 15 miljoonaa, ei annetakaan ammatilliselle koulutukselle. Lisäksi nuorten aikuisten osaamisohjelma ja lähes koko nuorisotakuu ajetaan alas.

Kun otetaan huomioon myös ammatillisen työvoimakoulutuksen painotusten muutokset, todellisuudessa nuorten ja aikuisten mahdollisuudet päästä ammatilliseen työvoimakoulutukseen vähenevät entisestään.

– Kun jopa ministeri Grahn-Laasonen on todennut, että yliopistoille ja ammattikorkeakouluille kiky-etu on välttämätön, miten ihmeessä hallituksella on kanttia kieltää sama apu ammatilliselta koulutukselta, kun hallitusohjelman kirjauksen ulkopuoliset säästöt suurenevat koko ajan ja uhkaavat jo nyt vakavasti alueellista saatavuutta? Hallituksen päätökset uhkaavat lakkauttaa joko 18 000 ammatillista koulutuspaikka tai 3 800 työpaikkaa oppilaitoksissa.

Kiuru arvostelee hallituksen tapaa tiedottaa koulutusleikkauksista tipoittain.

– Nyt tapahtui jo toinen tiplu, kun ensin unohdettiin mainita kiky-rahojen leikkaamisesta. On kohtuutonta, että ammatillisen koulutuksen kentällä joudutaan arvuuttelemaan päivästä toiseen todellisia leikkaussummia. Ministeri Orvon onkin syytä katsoa ministeriönsä tiedotus tässä asiassa kuntoon. Tämä tuntuu olevan vain yksi esimerkki, joka osoittaa, ettei ammatillisen koulutuksen uudistusprosessia näytä hallitsevan kukaan.