Kiuru: Kehysriihen päätökset eivät vahvista luottamusta hallituksen toimintakykyyn

Krista Kiuru

SDP:n kansanedustaja Krista Kiurun mukaan hallituksen kaksipäiväisen kehysriihen päätökset eivät vahvista luottamusta hallituksen toimintakykyyn. Hallituksen tavoitteena piti olla puolivälin etapissaan tarkastella talous- ja työllisyystavoitteita sekä tehdä tarvittaessa korjaavia toimenpiteitä.

Hallituksen tavoitteena on ollut nostaa työllisyysaste 72 prosenttiin vuonna 2019 ja lisätä työllisten määrää 110 000 henkilöllä.

– Sekä oppositio että talouspolitiikan asiantuntijat ovat moneen kertaan varoittaneet, että nämä tavoitteet eivät ole toteutumassa ilman merkittäviä lisätoimia. Muun muassa Suomen Pankin maaliskuun ennusteen mukaan työllisten lisäys on jäämässä 55 000:een vuosina 2015-2019.

– Kahden päivän kokoustelun lopputulos jäi lässähdykseksi. Hallitus ei esittänyt juuri mitään uusia toimia työllisyyden parantamiseksi suurista puheista huolimatta. Ainoa uskottavia työllisyysvaikutuksia sisältävä uudistus liittyy varhaiskasvatusmaksujen alentamiseen.

Tänään tuli tietoon valtiovarainministeriön uusin ennuste, minkä mukaan työllisyysaste on 70 % vuonna 2019.

– Valtiovarsinministeriö totesi tänään, että työllisten määrä kasvaa vain 45 000:lla vuosina 2015-2019. Hallitus jää omasta tavoitteestaan 65 000.

– Ihmettelen, miksi tulokset alkuviikon punnerruksesta jäivät näin laihoiksi, kun hallituksella käytössä ollut ennuste hallituksen omien tavoitteiden toteutumisesta on näin musertava? Miksi ennuste tuli vasta nyt tietoon, pari kolme päivää kehysriihen päättymisen jälkeen?

Lisätietoja:

Krista Kiuru