Kiuru: Kasvua tukevat rakenneuudistukset jäivät puolitiehen

Krista Kiuru

Kansanedustaja Krista Kiuru on pettynyt hallituksen yllätyksettömään budjettiesitykseen. Työllisyyttä parantavat uudistukset jäivät lähes puuttumaan.

– Perhevapaauudistuksen valmistelu on hyvä alku, mutta mihin unohtuivat kaikki muut uudistukset, Kiuru kysyy.

Kansainvälisten suhdanteiden myötä vauhdittunut nousukausi olisi juuri oikea aika laittaa uudistuksia liikkeelle. Taloustieteilijät Holmström, Korkman ja Vihriälä suosittivat hallituksen tilaamassa linjapaperissa useita työllisyyttä vahvistavia toimia. Hallitus ei heitä kuunnellut. Työllisyysasteen nostoa tukevat toimet jäivät vallan tekemättä.

Suomen työllisyys on paljon alhaisempi kuin muissa Pohjoismaissa, eikä pitkän aikavälin kasvunäkymä ole erityisen valoisa. Tilanne ei korjaannu itsestään, vaan vaatii vaikuttavaa talouspolitiikkaa.

– Etenkin matalasti koulutettujen työllisyys on heikkoa. Oppivelvollisuuden pidennys ja muut koulutuspanostukset ovat tehokkaimpia työllisyystoimia pitkällä aikavälillä. Samalla tulisi lisätä panostuksia tutkimukseen ja tuotekehitykseen, kaupungistumiseen sekä aktiiviseen työvoimapolitiikkaan. Ne luovat hyviä edellytyksiä kestävyysvajeen umpeen kuromiselle. Hallituksen olisi syytä kuunnella tarkasti taloustieteilijöitä, Kiuru toteaa.

Kiuru on tyytyväinen siihen, että hallitus ei päättänyt enää uusista leikkauksista vanhojen päälle. Hallituksen talouspolitiikan suuri linja säilyi kuitenkin entisenä: heikoimmilta säästetään, koulutuksesta leikataan ja samalla verotusta alennetaan hallituksen omia taustaryhmiä suosien. Tätä isoa kuvaa budjettiriihi ei muuta.

– Kaikki epäoikeudenmukaiset ja kasvun edellytyksiä syövät vanhat leikkaukset ovat edelleen voimassa. Ne leikkaavat ensi vuonnakin koulutusta, ja tuntuvat erityisesti heikoimmassa asemassa olevien ihmisten lompakossa. Ensi vuoden koulutuspanostukset jäävät pelkiksi vanhojen megaluokan leikkausten pieniksi hyvityksiksi, Kiuru toteaa.

– Sosiaaliturvan puolella hallituksen toinen käsi antaa sinänsä tärkeitä murusia, mutta toinen käsi jatkaa epäoikeudenmukaisia indeksileikkauksia. Työttömille ja asumistukeen tulee vielä kokonaan uusia heikennyksiä ensi vuonna, Kiuru jatkaa.