Kiuru: Järki käteen Itellan ulkoistamissuunnitelmissa

Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru (sd.) pitää erittäin ikävinä tietoja, joiden mukaan Itella on ulkoistamassa videokoodaustyötä Suomesta Filippiineille tai Intiaan.

– Pidän käsittämättömänä, että aikana jolloin valtio haluaa nimenomaisesti toimia veroparatiiseja ja sosiaalista dumppausta vastaan, valtionyhtiö lähtee suunnittelemaan tämänkaltaista ulkoistusta.

– Videokoodaus on niitä töitä, joihin osatyökykyiset pitkään palvelleet duunarit voivat vielä työllistyä kun kunto ei enää raskaita käsittelytöitä kestä. Nyt tämä väylä pysyä kiinni työn syrjässä ollaan katkomassa. Tämä on täysin hallituksen linjan vastaista, jossa pyritään edistämään osatyökykyisten työllisyyttä.

Itella toivoo saavuttavansa toimella miljoonan euron säästöt vuodessa. Kiuru ei kuitenkaan pidä keinoa sen paremmin sopivana kuin taloudellisesti järkevänäkään.

– Odotan Itellan johdolta harkintaa sekä kannanottoa myös omistajaohjauksesta vastaavalta ministeriltä. Oma kantani on selvä, tämänkaltainen ulkoistaminen joka osuu heikoimmassa asemassa oleviin työntekijöihin ja käyttää hyväkseen ala-arvoisella palkkatasolla työskenteleviä ihmisiä ei ole hyväksyttävissä.