Kiuru ja Razmyar: Hallitus petti yhdellä kertaa äidit, lapset, kunnat sekä omat työllisyystavoitteensa

Vauva ja vanhemmat

SDP:n kansanedustajat, valtiovarainvaliokunnan sivistysjaoston puheenjohtaja  Krista Kiuru ja sivistyvaliokunnan jäsen Nasima Razmyar pelkäävät hallituksen romuttavan suomalaisen laadukkaan varhaiskasvatuksen ja päivähoitoon pääsyn.

VATT:n tutkimukset kertovat, että taloudellisilla kannustimilla on perheissä suuri vaikutus. Osassa perheissä päivähoitomaksujen korotukset johtavat kannustinloukkuihin, jolloin pienituloiseen työhön työllistyminen ei kasvata välttämättä perheen tuloja. Hallituksen esittämät korotukset päivähoitoon ajavat kotiin sekä naiset että lapset.

– Esimerkiksi 2 500 euron bruttotuloilla elävän yksinhuoltajan ei taloudellisesti kannata mennä enää näiden korotusten jälkeen töihin. Hallituksen päivähoidon maksunkorotuksista syntyvät kannustinloukut ovat liian suuret.

Kiurun ja Razmyarin mukaan pääministeri Sipilän kannattaisi nyt puuttua tilanteeseen ja päättää, mikä hänen johtamansa hallituksen työllisyystavoite oikein on.

– Maanantaina työministeri Lindtsrömin esittelemän raippapaketin tavoitteeksi kerrottiin halu madaltaa kynnystä siirtyä kotoa työelämään. Heti seuraavana päivänä saman hallituksen opetusministeri Grahn-Laasonen esittelee eduskunnalle päivähoitomaksujen korotusesityksen, jonka tavoite näyttää olevan aivan päinvastainen. Ei ole ihme, että hallituksen 110 000 työllistyjän tavoite karkaa käsistä.

Kiuru ja Razmyar muistuttavat, että hallitus on tehnyt tällä kaudella kolme isoa leikkausta, jotka on puettu uudistusten vaatteisiin: ryhmäkokojen suurennuksen, subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamisen ja nyt viimeisenä päivähoitomaksujen korotuksen, josta eduskunta tänään salissa kävi pitkään debattia ilman ainuttakaan keskustan ministeriä tai kansanedustajaa.

– Näillä leikkauksilla yhdistettynä aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen roimiin korotuksiin ja lapsilisän irrottamiseen indeksistä, hallitus on kasannut kohtuuttoman taakan lapsiperheiden kannettavaksi.

Moni kunta on päättänyt jättää toteuttamatta hallituksen kohtuuttomat korotukset. Siihen kunnilla on ollut täysi oikeus, sillä hallitus on aiemmin kertonut kunnille näiden voivan itse päättää esimerkiksi asiakasmaksujensa korotuksista.

– Eilen käsiteltyjen valtiontalouden kehyksien yhteydessä hallituksen ääni kuitenkin yhtäkkiä muuttui. Nyt kuntia uhkaavat 130 miljoonan lisäleikkaukset ensi vuonna, mikäli ne eivät toteuta hallituksen sanelemia leikkauksia ja maksujen korotuksia. Taas kääntyi kelkka.