Kiuru ja Lipponen: Yleishyödylliset toimijat ovat avain edullisiin asuntoihin

SDP:n ryhmäpuheenvuoron kohtuuhintaista asumista koskevassa välikysymyskäsittelyssä käyttänyt kansanedustaja Päivi Lipponen painottaa, että asuntopolitiikan kärjistyminen kulminoituu nimenomaan kohtuuhintaisten asuntojen puutteeseen kasvukeskusalueilla ja erityisesti Helsingin seudulla.

– Pienimmillä paikkakunnilla on taas asuntoja tyhjillään, mikä tulee yhteiskunnalle kalliiksi.

Pula kohtuuhintaisista asunnoista on suuri kasvukeskuksissa ja erityisesti metropolialueella. Tilanteen avaamiseksi tarvitaan sekä lyhyt- että pitkävaikutteisia toimia kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakennuttamisen lisäämiseksi.

– Hallitus esittelee huomenna kehysriihessä toimet, joilla näiden asuntojen rakentamiseen saadaan vauhtia, kommentoi asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru (sd.).

Kiurun mukaan metropolialueella valtion tukemien vuokra-asuntojen rakentamisessa suurin ongelma on aidosti yleishyödyllisten toimijoiden puute. Alueella valtion tukema normaali vuokra-asuntotuotanto on pääosin vain kuntien omistamien yhtiöiden vastuulla.

– Tarvitsemme myös muita toimijoita rakennuttamaan normaaleja vuokra-asuntoja valtion tuella.

Lipponen painottaa, että sosialidemokraatit asetavat toivonsa valtion omistamaan Kruunuasunnot -yhtiöön sekä aidosti yleishyödyllisiin, voittoa tavoittelemattomiin toimijoihin.

Lipponen lisää, että Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tulee keskittyä Aravan alkuperäiseen ydintehtävään: kohtuuhintaisen valtion tukeman vuokra-asuntokannan säilyttämiseen, käyttöön ja kehittämiseen sekä uusien ARA-vuokra-asuntojen, ASO-asuntojen ja erityisryhmien asuntojen rahoittamiseen.

– Helsingin seudun asunto-ongelmat eivät ratkea ilman vahvaa metropolihallintoa. Sitä tarvitaan riippumatta siitä, millaiseen kuntarakenteeseen alueella päädytään.