Kiuru: Hyvät ideat koulutusviennistä mukaan selvitystyöhön

Opetusministeri Krista Kiuru (sd) pitää nopeasti virinnyttä keskustelua koulutusviennin tulevaisuuden näkymistä erittäin tervetulleena. Aikana, jolloin yt-neuvottelut ja irtisanomiset ovat valitettavaa arkipäivää lähes toimialaan katsomatta, on uuden kasvun ja elinkeinotoiminnan kehittäminen välttämätöntä.

Viimeksi viennin edellytysten parantamisesta ovat puheenvuoroja käyttäneet mm. SDP:n kansanedustaja Jouko Skinnari sekä Kokoomuksen Outi Mäkelä yhdessä Petri Uusikylän kanssa. Kiuru pitää muun muassa näissä ulostuloissa esitettyjä ajatuksia pohtimisen arvoisina sekä arvostaa monien tahojen osoittamaa mielenkiintoa aihetta kohtaan.

– Käynnistimme ministeriössä lähes välittömästi ministeriksi tuloni jälkeen kolmihenkisen selvityshenkilötyöryhmän käymään läpi koulutusviennin esteet sekä esittämään tarpeelliset toimet niiden poistamiseksi. Kansanedustaja Päivi Lipposen (sd), kansliapäällikkö Anita Lehikoisen ja kehitysjohtaja Jari Jokisen esityksiä odotetaan lokakuun lopussa. Pidän tärkeänä, että julkisessa keskustelussa esitetyt ajatukset käsitellään osana tätä työtä.

Kiuru vakuuttaa, että ministeritason sitoutuminen sekä esteiden purkuun että viennin edistämiseen on vahvaa.

– Olen ministerinä erittäin sitoutunut edistämään suomalaisen koulutuksen vientimahdollisuuksien parantamista sekä vetämään mm. vienninedistämismatkoja siellä, missä poliittisen johdon läsnäolosta katsotaan olevan hyötyä. Tämä työ on jo aloitettu taannoisen Kaakkois-Aasian kiertueen merkeissä. Tänä vuonna on tarkoitus suunnata vielä Itä-Aasiaan sekä Latinalaiseen Amerikkaan.