Kiuru: Hallitus ajamassa hyvinvointiyhteiskunnan markkinoiden vangiksi

Vappu2018 16:40

Krista Kiuru

Kansanedustaja Krista Kiuru muistuttaa vappupuheessaan, että tällä hallituskaudella on vaadittu köyhien ja kipeiden vastuunkantoa ilman, että velvoitettu hyväosaisia samalla mihinkään. Miljardin leikkaukset koulutukseen sekä miljardien leikkaukset eläkeläisten, lapsiperheiden, opiskelijoiden ja työttömien toimeentuloon sekä perusturvaan on ollut oikeistohallituksen mielestä vaan pakko tehdä, toteaa kansanedustaja Kiuru puhuessaan Porissa SDP:n vappujuhlassa tänään.

-Suuri osa säästetyistä euroista kierrätettiin hallituksen suurituloisille lähipiireille veroetuuksina ja ylisuurina verojen kevennyksinä hallituskauden alkupuolella. Maailmantalouden vetoavulla syntyneitä kasvun hedelmiä ei aiota jakaa oikeudenmukaisemmin, eikä lainattua aiota palauttaa vieläkään vähistään antaneille. Kuilu ihmisten välillä suurenee, jos eriarvoistumiseen ei puututa. Osallisuuden vahvistamisen ja eriarvoisuuden torjuntaan tulee käyttää yhteiskunnan ylimääräiset liikenevät eurot.

Kiurun mukaan ihmisten toiveet ja tarpeet ovat unohtuneet, kun hallituksen päätöksissä markkinat ovat ottaneet vallan. Tasa-arvoisemman yhteiskunnan sijasta hallitus näyttää uskovan kilpailutalouteen ja markkinayhteiskuntaan.

-Suomi on jäämässä hyvinvointiyhteiskunnan sijasta markkinoiden vangiksi. Hallituksen ulkoistamiset, yhtiöittämiset ja markkinoille vapautumiset sekä työsopimuksilla kikkailut ja irtisanomissuojan heikentäminen kertovat siitä, että kaikki tuntuu olevan kaupan.

Myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista on tullut kauppatavaraa. Poliittisten ratkaisujen johdosta uudistus irrotettiin alkuperäisestä hallitusohjelman tavoitteista ja sovitusta aikataulusta.

-Hallituksen alkuperäisellä suunnitelmalla uudistuksesta päättämisessä oli oltu jo pitkällä, mutta siitä poikkeaminen synnytti uusia ongelmia, mitkä saattavat vaarantaa tiukan aikataulun.

Kiurun mukaan eduskunnan valiokunnille on annettava nyt työrauha. Hallituspuolueet edellyttävät, että puolen tusinaa lakia olisi vietävä neljässä viikossa valiokunnasta läpi.

-Eduskunnan huolellinen käsittely edellyttää, että valiokunnilla on mahdollisuus kuulla asiantuntijoita riittävällä tavalla, jotta perusteellinen ja huolellinen lainsäätäminen ei vaarannu. Kyllä eduskunnassa ollaan sitouduttu normaaliin parlamentaariseen käsittelyyn ja eduskunnan pelisääntöihin myös opposition taholla. Vaarassa on viime kädessä eduskunnan arvovalta, ellei eduskunnalle voida taata perustuslain  suojaamaa oikeutta aitoihin vaikuttamismahdollisuuksiin lainsäädäntötyössä.

Kansanedustaja Kiuru muistuttaa, että viimeistään ensi keväänä on mahdollisuus muuttaa Suomen suunta. Luottamus syntyy siitä, että asioilla ja ihmisillä on oikeasti arvoa. Kaiken ei tule olla kaupan.