Kiuru: Hallituksen koulutuspoliittisen luistelun tulos: tuhat opettajaa vähemmän luokissa

Entinen opetusministeri, SDP:n kansanedustaja Krista Kiuru uskoo hallituksen koulutusratkaisujen kasvattavan eriarvoisuutta ja heikentävän suomalaista osaamista. Kiuru on erityisen pahoillaan koulutuksen tasa-arvorahan poistamisesta.

– Tällä rahalla tasattiin koulujen välisiä eroja ja tuotiin helpotusta oppilaiden ja opettajien arkeen. Ylipäänsä on vaikea nähdä, miten näillä hallituksen lääkkeillä parannetaan putoavia Pisa-tuloksia ja kasvatetaan positiivista asennetta koulunkäyntiä kohtaan. Osaamistasoa oli tarkoitus juhlapuheissa korottaa, mutta arki näyttää aivan toiselle: osaamistasoa heikennetään hallituksen tietoisin päätöksin.

Peruskoulun osalta hallitus on ilmoittanut lopettavansa koululuokkien kokoa pienentävät ryhmäkokorahat sekä leikkaavansa 10 miljoonaa koulutuksen laadun parantamiseen tarkoitetuista rahoista. Lisäksi opetus saa kyytiä kuntien velvoitteiden ja rahoituksen karsimisen kautta. Kouluista saatetaan leikata satoja miljoonia lisää normien purkamisen varjolla.

Kiurun muistuttaa, että aivan kuten puolustusvoimien kehittämisestä, myös peruskoulun uudistamisesta sovittiin parlamentaarisesti. Toisin kuin puolustusvoimien kohdalla, koulutusta koskeviin parlamentaarisesti sovittuihin linjauksiin ei kuitenkaan haluttu hallituksessa enää sitoutua.

– Näillä koulutuspoliittisilla päätöksillään uusi hallitus petti heti ensitöikseen parlamentaarisen uudistustyön. Käytännössä esitetty säästölinja tarkoittaa sitä, että peruskoulun uudistamisen sijaan siihen kohdistetaan suuria leikkauksia. Käytännön koulutyössä tämä näkyy esimerkiksi siinä, että ensi vuonna Suomen koululuokissa on tuhat opettajaa vähemmän.