Kiuru: Bernerin väyläyhtiömalli ei tuo mitään lisää väylille

Krista Kiuru

SDP:n kansanedustaja Krista Kiuru kommentoi Ylen saamia tietoja liikenneministeri Anne Bernerin huomenna julkaistavasta tieliikenneselvityksestä. Kiurun mielestä Bernerin selvityksessään kaavailema esitys väyläyhtiömallista ei toisi mitään uutta väylille nykytilanteeseen verrattuna. Yhtiöittäminen ei toisi lisärahoitusta väylille, koska liikenteen verotusta laskettaisiin Bernerin mallissa yhtä paljon kuin siihen nyt investoidaan.

─ Nyt julki tulleiden tietojen valossa ministeriön väyläyhtiöselvitys ei tuo mitään uutta lisäarvoa liikenteen maksuihin. Idea aikaperusteisesta maksusta on käytännössä sama kuin nykyinen ajoneuvoverokin. Suomen väyläverkon käyttöoikeutta kansalaisille myyvät tulevaisuuden väyläoperaattorit olisivat käytännössä vain yksityistettyä veronkantoa. Kannattaako kansalaisten maksaa väyläverkon rahoittamisesta lisää yksityisten yritysten kuluina ja katteina, Kiuru kysyy.

Kiurun mukaan todellinen muutos, jota ministeriön selvitys ehdottaa, on liikenteen verotuksen muutos. Tämä voitaisiin tehdä ilman väyläyhtiötäkin. Verorasitus siirtyisi ehdotuksen mukaan täysin olemassa olevalle autokannalle autoveron poistumisen myötä. Kiuru toteaa, että uusien autojen hinta laskisi, mutta keskimäärin auton vuosittaiset liikennemaksut nousisivat jopa satoja euroja.

─ Liikennemaksujen roiman nousun lisäksi myös uudistuksen ilmastotavoitteet vaarantuisivat, koska polttoaineveron lasku kannustaisi ajamaan enemmän aikaperusteisessa järjestelmässä. Tämä ei ole kestävää, eikä perusteltua, Kiuru päättää.