Kiuru: Aikooko hallitus yhtiöittää seuraavaksi ammatillisen koulutuksen?

Krista Kiuru

Hallituksen uudet linjapäätökset ammatillisen koulutuksen rahoitusmallin muuttamisesta tulevat vaarantamaan ammatillisen koulutuksen.

Hallituksen uudet linjapäätökset ammatillisen koulutuksen rahoitusmallin muuttamisesta tulevat vaarantamaan ammatillisen koulutuksen, varoitti SDP:n 3. varapuheenjohtaja, entinen opetusministeri Krista Kiuru puheessaan vappuna.

– Ammatillisen koulutuksen yhtiöittäminen ei voi olla tosissaan otettava ratkaisu. Se tarkoittaa kuntien ja kuntayhtymien omaisuuden sosialisointia ja ammatillisesta koulutuksesta päättämisen siirtämistä alueilta hallituksen peukalon alle. Hallituksen on syytä tuoda linjaukset aitoon julkiseen keskusteluun, jotta suomalaiset voivat ottaa kantaa siihen, laitetaanko ammatillinen koulutus seuraavaksi yhtiöittämishallituksen vasaran alle, vaati Kiuru.

Suomi on menossa väärään suuntaan. Keskittäminen ja yhtiöittäminen eivät voi olla Suomen ratkaisu.

– On käsittämätöntä, että ensin hallitus yhtiöitti Suomen metsät, maat ja vedet. Sitten jatkuva vatulointi soteuudistuksessa ja hallituksen lähellä piti- kaatuminen johtivat siihen, että sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelutason leikkaamisen lisäksi hallitus päätti pakkoyhtiöittää terveyskeskukset ja sairaalat, vaikka edes EU ei sitä vaadi.

– Yhtiöittämishallituksen tuorein idea tulee liikenneministeri Bernerin suusta. Käytännössä miljardien kansallisomaisuus liikenteessä siirrettäisi eduskunnan budjetti- ja päätäntävallan ulottumattomiin. Eikä liikenneyhtiön hallituksen jäseniä voisi vaihtaa samalla tavalla kuin kansanedustajia, jos jollakin alueella luottamus loppuu. Teiden ja väylien yhtiöittäminen veisi kohti yhteiskuntaa, jossa jo kertaalleen veronmaksajan maksamilla asfalteille laitettaisiin lisähinta. Joka puolella Suomea on turvattava jatkossakin elämisen edellytykset.

– SDP tulee kannattamaan jatkossakin eettistä ja hallittua markkinataloutta. Vanha viisaus siitä, että markkinatalous on hyvä renki mutta huono isäntä, tulisi muidenkin muistaa, sanoo Kiuru.