Kirja: Rahoituslaitosten kannettava vastuunsa finanssikriiseissä

Finanssikriisin puhjettua pankit pelastettiin julkisilla tukipaketeilla. Voitot yksityistettiin, mutta riskit sosialisoitiin. SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eero Heinäluoma näkee pankkien pelastamisessa veronmaksajien miljardeilla euroilla ja dollareilla vastenmielisiä piirteitä ja tulevien kriisien siemenen.

– Finanssimaailman menon jatkuminen ennallaan on estettävä, Kalevi Sorsa -säätiön uuden kirjan julkistamistilaisuudessa puhunut Heinäluoma totesi.

Hänen mukaansa lähtökohtana tulisi olla, että pankkien pitäisi itse kerätä riittävät varat mahdollisiin tukitoimiin.
– Pankkien vakavaraisuusvaatimusten täytyisi muuttua jossain määrin vastasyklisiksi ja pankkiirien bonuksia rajoittaviksi. Korkeasuhdanteessa omaisuusarvojen noustessa omavaraisuusvaatimusten pitäisi kiristyä, Heinäluoma vaati.

Kansanedustaja Kimmo Kiljunen (sd) perää avoimuutta kansainvälisiin pääomaliikkeisiin.
– Salaiset pankkitilit, hallintarekistereihin kätketty pörssikauppa ja muu rahaliikenteen piilottelu on lopetettava. Veroparatiiseista, jonne toista miljardia euroa suomalaistakin rahaa on karannut, on päästävä eroon, Kiljunen totesi.

Rahoitusliikenne verolle

Heinäluoma ja Kiljunen vaativat globaalin finanssitransaktioveron käyttöönottoa. Sen tulisi kohdistua kaikkeen rahoitusmarkkinoilla käytävään kauppaan: velkakirjoihin, osakkeisiin, valuuttoihin ja johdannaisiin.

Vero on asetettava tasolle, jolla se kitkee keinottelua ja vakauttaa maailmantaloutta.
– Jo 0,05 prosentin globaalilla finanssitransaktioverolla voitaisiin kerätä summa, jolla poistettaisiin äärimmäinen köyhyys maailmasta ja enemmänkin, Kiljunen muistutti.

Kalevi Sorsa -säätiön tänään tiistaina julkaistussa artikkelikirjassa Tehokkaiden markkinoiden harha. Näkökulmia nykykapitalismin kriisiin Heinäluoman ja Kiljusen lisäksi kirjoittavat esimerkiksi Jaakko Kiander kriisin puhkeamisen taustasta ja toteutetuista elvytystoimista, Raimo Väyrynen maailmanpolitiikan ja -talouden muuttuneista voimasuhteista ja Liisa Jaakonsaari finanssikriisin käsittelystä Euroopan parlamentissa.