Kimmo Kiljunen: Atalanta

Kimmo Kiljusen ryhmäpuheenvuoro lähetekeskustelussa Suomen osallistumisesta Euroopan unionin sotilaalliseen kriisinhallintaoperaatioon (Atalanta)
Arvoisa puhemies,

Miinalaiva Pohjanmaa on lähdössä merirosvojahtiin Adeninlahdelle. Eduskunnan lupa puuttuu. Tarunhohtoinen merirosvoromantiikkako meitä juoksuttaa? On meillä siitä tunto, viikingeistä Rosvo-Roopeen. Mutta arvoisa puheenjohtaja, nyt on kyse vakavasta asiasta.

Adeninlahdella seilaa vuosittain 20.000 alusta. Ne ovat joutuneet kasvavassa määrin vakavien ryöstöyritysten kohteeksi. Kansainvälisen merenkulkutoimiston IMB:n tilaston mukaan Somalian rannikolla tehtiin toissa vuonna 111 ja viime vuonna 217 kaappausyritystä laivoihin. Vuoden 2010 alkupuoliskolla merirosvot ovat iskeneet 84 aluksen kimppuun. Niistä 27 päätyi kaappaajien käsiin. Panttivangiksi joutui 544 merenkulkijaa.

Luvut kertovat tilanteen vakavuuden ja kansainvälisen yhteisön toimia kaivataan. Haasteeseen on myös vastattu sekä YK:n että EU:n toimesta. Me sosialidemokraatit omalta osaltamme tuemme kansainvälisiä ponnisteluja meriliikenteen vapaan ja turvallisen kulun varmistamiseksi. On perusteltua, että myös Suomi voi olla tässä työssä mukana.

Arvoisa puhemies,

EU:n johtama Atalanta-operaatio käynnistyi vuonna 2008. Merirosvoutta Somalian rannikolla ehkäisevä operaatio on vaikea. Vastassa ovat arvaamattomat rikollisjoukkiot. On myös epäselvää, mikä vaikutus operaatiolla on. Saksan taloustutkimusinstituutin mukaan sotalaivojen lähettäminen ei välttämättä vähennä kauppalaivojen kaappauksen riskiä. Merirosvousten määrä on lähes kaksinkertaistunut kansainvälisten laivastoyksiköiden aloitettua partioinnin.

Saksan taloustutkimusinstituutin asiantuntijana toiminut tutkija Anja Shortland on todennut, että kansainvälinen laivasto-osasto saattaa jopa kääntää tilanteen merirosvojen eduksi. Kaappauksista on tullut laskelmoitavissa olevaa liiketoimintaa. Somaliassa, jossa keskimääräinen tulotaso on alle 250 euroa vuodessa, merirosvous on houkuttelevaa liiketoimintaa työttömille nuorille miehille.

Merirosvous ei ole kannattavaa pelkästään kaappaajille ja heidän suojelijoilleen vaan myös varustamoilta korotettuja vakuutusmaksuja kerääville vakuutusyhtiöille.

Arvoisa puhemies,

On tärkeää, että merirosvoutta ei torjuta vain sota-aluksia lähettämällä. Tärkeämpää olisi luoda pysyvälle rauhalle edellytyksiä ja vahvistaa Somalian hallintoa ja yhteiskuntakehitystä. Ennen kaikkea paikallista rannikkovartiostoa tulisi vahvistaa.

Suomen tavoitteena lähettäessään ensi vuoden alussa miinalaiva Pohjanmaan Adeninlahdelle, on turvata meriliikennettä. Samalla merivoimat saavat uudentyyppistä kansainvälistä kokemusta. Ne osallistuisivat ensimmäistä kertaa Euroopan unionin kriisinhallintaan. Presidentti Halonen on muistuttanut, että aluksien turvallisuuteen voi kohdistua riskejä myös Itämerellä. Tiedämme, että Pohjanmaa on alustyyppinä liian hidas ja kömpelö varsinaiseen merirosvojahtiin. Sen tehtävä on lähinnä suojata kuljetuksia, erityisesti YK:n ruokaohjelman kuljetuksia.

Arvoisa puhemies,

Itse operaatiossa on oltava tärkeää, että vangittuja merirosvoja ei luovuteta maihin, joissa on kuolemanrangaistus. On myös syytä välttää tilanne, että merirosvoja tuotaisiin Suomeen tuomittavaksi. Avoimeksi jää, joudutaanko Suomessa vielä järjestämään kiinni otettujen merirosvojen oikeudenkäyntiä. Se on epätodennäköistä, mutta ei mahdotonta. Tähän tilanteeseen tulisi ennakolta valmistautua.

Arvoisa puhemies,

Vaikka hyväksymme Suomen osallistumisen Atalanta-operaatioon, on pidettävä mielessä, että Suomen ei kannata osallistua kansainvälisiin kriisinhallintatoimiin vain osallistumisen vuoksi. Ne pitää olla hyvin perusteltuja. On muistettava, että tämä operaatio tulee kalliiksi Suomelle ja siitä saatava hyöty ei ole järin suuri. Tämä merirosvojahti ei tule ratkaisemaan Somalian rannikon ongelmia vaan ratkaisut tapahtuvat maalla, ei merellä.

Lisäksi pidemmässä juoksussa kriisinhallinnan painopistettä on muutettava. Nykyisin Suomessa on keskitytty pääosin Nato-johtoisiin operaatioihin. Tulevaisuudessa EU:n ja YK:n rooli pitää olla vahvempi.